بجنورد- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۹ هزار  همیار طبیعت در قالب گروه‌های مختلف برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با این نهاد همراهی می‌کنند.

احمد یزدانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در طرح همیار طبیعت افراد علاقه مند و دوستداران منابع طبیعی به طور داوطلبانه ساماندهی می شوند تا بر اساس شیوه نامه ها و آموزش ها در قالب همیار طبیعت برای حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی همکاری کنند.

وی افزود: ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه، جلب مشارکت های مردم در امر حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی، کمک به توانمند سازی و ایجاد تشکل های تخصصی در حوزه منابع طبیعی و جلب همکاری گروه های مختلف مردم در مدیریت پایدار منابع طبیعی از اهداف کلی این طرح است.

یزدانی با تاکید بر بهره گیری هدفمند از ظرفیت همیاران طبیعت در حفاظت منابع طبیعی، گفت: استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت در حفاظت از منابع طبیعی نوعی تلاش سازمان‌یافته و داوطلبانه است که بین مردم و برای منافع عمومی، همدلی ایجاد می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با ساماندهی علاقه مندان و دوستداران منابع طبیعی، شوراهای اسلامی، دهیاران و بسیجیان در قالب تشکل همیاران طبیعت می توان اقدامات موثری در جهت توسعه، حفاظت و احیا منابع طبیعی انجام داد.

وی یادآور شد: افراد متقاضی برای دریافت کارت همیار طبیعت می‌توانند با مراجعه به سامانه ای با همین نام نسبت به ثبت‌ مشخصات شناسنامه‌ای اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.