تهران-ایرنا-قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به جزئیاتی از سومین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان، گفت: در این دوره، ۴۶ تیم از دانشگاه‌های برتر کشور، دانشگاه‌هایی چون شهید بهشتی، تهران و الزهرا حضور پررنگی در این رقابت‌ها داشتند.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه پژوهشکده شورای نگهبان، دومین مرحله رقابتی سومین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان که با موضوع صلاحیت‌های شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات و انتخابات به همت پژوهشکده شورای نگهبان با حضور گروه‌های شرکت‌کننده در این رقابت در محل پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد.

علی فتاحی زفرقندی، قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان که درباره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان سخن می‌گفت با اشاره به اینکه شبیه‌سازی شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات یعنی مفهوم‌شناسی نظارت بر انتخابات و تحلیل فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: مدل‌های مختلفی برای آموزش موضوعات مرتبط با حقوق اساسی در ‌سراسر دنیا وجود دارد. موضوعات حقوقی را یا در قالب کارگاه‌های آموزشی یا در قالب کلاس آموزش می‌دهند که فرد به عنوان یک مستمع حضور دارد و استاد آن مطلب را به او آموزش می‌دهد، اما در چند سال گذشته اتفاقی که افتاده است آن است که ما در دنیا با مدل‌ها و قالب‌های جدید آموزشی مواجه هستیم که برای آموزش موضوعات مرتبط با علوم انسانی از این مدل‌ها و الگوها استفاده می‌کنند، مثل برگزاری دوره‌هایی مانند مدارس حقوقی یا شبیه‌سازی دادگاه‌ها.

وی بیان داشت: در پژوهشکده شورای نگهبان برای آشنا شدن مخاطبان دانشجوی‌مان با وظایف و اختیارات شورای نگهبان، اعم از بررسی مصوبات و تفسیر قانون اساسی و رسیدگی و نظارت بر انتخابات، یک مدل شبیه‌سازی که در دنیا مرسوم است را به صورت بومی طراحی کرده‌ایم که دانشجویان حضور پیدا می‌کنند و خودشان را در جایگاه یک عضو شورای نگهبان قرار می‌دهند، به عنوان یک عضو شورای نگهبان نسبت به یک مصوبه نظر می‌دهند و آن را بررسی می‌کنند و در پایان آن و پس از جمع‌بندی‌ها، رأی‌گیری و یک نظر را مطابق با نظر شورای نگهبان اعلام می‌کنند.

فتاحی اظهار کرد: در این فرآیند دو داور از اساتید برتر کشور در هر گروه حضور دارند و این رقابت را داوری می‌کنند و نظرات، نکات و ایراداتی را که ممکن است نسبت به فهم صلاحیت و جایگاه شورای نگهبان در این فرآیندها وجود داشته باشد، به دانشجویان گوشزد می‌کنند.

وی تصریح کرد: به خاطر آنکه یک عدالت آموزشی در این رقابت علمی برقرار شود، ابتدا یک دوره آزمون قانون اساسی را برگزار می‌کنیم تا مطمئن شویم که همه شرکت‌کنندگان در این رقابت قانون اساسی را یک دور خوانده‌اند و نسبت به قانون اساسی که به عنوان اصلی‌ترین ماده مورد استفاده شورای نگهبان است، آشنایی دارند.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: پس از آن یک دوره کارگاهی را برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌کنیم، در این دوره کارگاهی صلاحیت‌های شورای نگهبان تدریس می‌شود و دانشجویان با صلاحیت‌های قانونی شورای نگهبان در حوزه‌های مصوبات و نظارت بر انتخابات آشنا و پش از آن وارد رقابت می‌شوند.

فتاحی گفت: در این دوره از رقابت‌ها که سومین دوره رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان بود، در دو مرحله از شرکت‌کنندگان درخواست کردیم که در رقابت حضور داشته باشند؛ در مرحله اول بررسی مصوبات فرضی بود که براساس رویه‌های مجلس شورای اسلامی این امکان وجود داشت که چنین مصوباتی به تصویب برسد و برای شورای نگهبان ارسال شود، این مصوبات آماده شد و در اختیار دانشجویان قرار گرفت و دانشجویان آنها را از حیث مغایرت و یا عدم مغایرت با قانون اساسی بررسی و نظرات خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، فرآیند رسیدگی به صلاحیت افراد و پرونده‌های انتخاباتی موضوع رقابت ما بود، پرونده‌هایی که در این بخش در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار گرفت، برگرفته از پرونده‌های واقعی بود که در سال‌های گذشته در شورای نگهبان مطرح شده و شورای نگهبان نسبت به آن پرونده‌ نظر داده بود. این پرونده‌ها صرفاً با تغییر اسامی افراد و حوزه‌های انتخابیه در اختیار گروه‌های شرکت‌کننده در رقابت قرار گرفت و سعی کردیم در این پرونده‌ها نکات حقوقی که ممکن است در یک پرونده مدنظر اعضای شورای نگهبان باشد و نیازمند یک تحلیل حقوقی است را بیاوریم.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان افزود: این گروه‌ها، مانند اعضای شورای نگهبان این پرونده‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنند و با این فرآیند آشنا می‌شوند که یک عضو شورای نگهبان وقتی در این جایگاه قرار می‌گیرد، چه کارهایی را باید انجام دهد و چه نظراتی را باید اعلام کند.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان، تصریح کرد: در این دوره، ۴۶ تیم از دانشگاه‌های برتر بیش از ۲۰ استان کشور حضور داشتند که دانشگاه‌هایی چون شهید بهشتی، تهران و الزهرا حضور پررنگی را در این رقابت‌ها داشتند، هر تیم متشکل از ۶ نفر به همراه یک استاد بود.

فتاحی تأکید کرد: نکته اصلی این رقابت این است که به جای آنکه یک فرد در کلاس به صورت مستمع باشد، به عنوان عضو شورای نگهبان و در جایگاه شورای نگهبان قرار می‌گیرد و نقش عضو شورای نگهبان را بازی می‌کند و با فرآیندهای شورای نگهبان آشنا می‌شود.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان بیان کرد: یکی از نتایج خوب برگزاری این دوره‌ها آن بود که توانسته‌ایم نخبگانی در حوزه حقوق عمومی شناسایی کنیم که به عنوان همکاران پژوهشی با این افراد همکاری خواهیم کرد، همانطور که تعداد قابل‌توجهی از عزیزانی که اکنون در پژوهشکده شورای نگهبان مشغول به کار هستند، عزیزانی هستند که در دوره قبل رقابت‌ها به عنوان تیم‌های برتر برگزیده شدند.