به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، طرح «راهگذر اقتصادی چین -پاکستان» یک پروژه مهم در چارچوب همکاری طرح «کمربند و راه» است و از زمان آغاز این طرح تا به امروز تعدادی از پروژه ها با همکاری دو کشور تکمیل شده است.
اسلام آباد در سال ۲۰۱۳ و در پی بروز بحران انرژی و اقتصادی، زمانی که کشورهای غربی حاضر به همکاری برای توسعه پاکستان نبودند، یادداشت تفاهمی با پکن را موسوم به راهگذر اقتصادی چین -پاکستان امضا کرد و به منظور اجرا و هماهنگی بیشتر، کمیته ای موسوم به کمیته همکاری های مشترک (JCC) ایجاد شد.
ذیل ساختار این کمیته، یک همکاری موسوم به ۱+۴، در قالب یک طرح ۴۶ میلیارد دلاری در چهار حوزه کلانِ توسعه انرژی، حمل ونقل، زیرساخت ها و همکاری های صنعتی تعریف شد.
راهگذر اقتصادی پاکستان–چین، پروژههایی از ساخت جاده، راه آهن، بندر و کانالهای ارتباط هوایی، دادهها و فیبر نوری، همکاری انرژی، مناطق عملیاتی، پارکهای صنعتی، توسعه صنعتی و ریشه کنی فقر، همکاری توریستی و ارتباطات مردم با مردم و همکاری در عرصههای مرتبط با زندگی مردم را شامل میشود.
این رسانه چینی افزود: پروژه انتقال برق فشار قوی (HVDC) شرکت برق چین (SGCC) در چارچوب «راهگذر اقتصادی پاکستان-چین» با قابلیت انتقال برق سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت در نزدیک لاهور پاکستان ساخته شد. این طرح به عنوان بزرگراه برقی یا بزرگراه برق نیز شناخته میشود. HVDC روشی مؤثر برای انتقال مقدار بزرگی انرژی الکتریکی با استفاده از DC (جریان مستقیم) در مسافتهای طولانی توسط خطوط انتقال هوایی، کابلهای زیرزمینی یا کابلهای زیردریایی است.
این پروژه توانست تا حد زیادی از کاهش فشار برق در مسیر ۸۸۶ کیلومتری ممانعت بعمل آورد.
پروژه انتقال فشار قوی لاهور بعد از عملیاتی شدن پروژه نیروگاه برق آبی «کاروت»، پروژه نیروگاه حرارتی زغال سنگ «ثار» و برخی دیگر از پروژههای نیروگاهی در چارچوب «راهگذر اقتصادی پاکستان-چین»، نقش مهمی در انتقال برق از جنوب به شمال این کشور ایفا می کند.
بر پایه این رسانه، همکاری چین و پاکستان در راهگذر اقتصادی پاکستان-چین به توسعه روابط دو کشور منجر خواهد شد.
پکن در چند سال اخیر برای اجرا و ساخت این نیروگاه بیش از ۱۲۰ تن از کارکنان فنی را به صورت حضوری و آنلاین و برای تعمیر و نگهداری این نیروگاه آموزش داده است.