شیراز-ایرنا-مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت یا بازسازی ساختمان را ضروری دانست و افزود: رسانه باید نظام مهندسی را مکلف به رعایت اصول بهینه‌سازی انرژی در ساختمان ها کند.

حمیدرضا کریمی‌فرد یکشنبه در دیدار با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز فارس اظهار کرد: در چند سال اخیر به دلیل عدم توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی، شاهد ناترازی ۱۵هزار مگاواتی در تولید و مصرف برق کشور بوده‌ایم که این ناترازی بیشتر در ماه‌های گرم سال خود را نشان می‌دهد؛ در واقع دوران پیک معمولا از ۱۵ خرداد تا ۳۱ شهریورماه و در هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ تعریف می‌شود.

۸۲درصد مشترکان در بخش خانگی، ۴۰درصد مصرف سالانه انرژی

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس ادامه داد: در ۲سال گذشته این ناترازی‌ها مدیریت شد و اقدامات قابل‌توجهی برای مدیریت بار در کشور و فارس شکل گرفت؛ این در حالیست که در تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مردم مانند سال‌های گذشته خاموشی‌ها را تجربه نکردند.

وی با بیان اینکه بخش خانگی ۸۲درصد از مشترکین را تشکیل می‌دهند و ۴۰درصد از انرژی سالانه را مصرف می‌کنند، اضافه کرد: امسال شاهد مدیریت مصرف برق در بخش خانگی بودیم و بالغ بر ۳۳درصد مشترکین به عنوان مشترکان خوش مصرف شناخته شدند؛ مشترکان خوش مصرف فارس بالغ بر ۵۵میلیارد تومان پاداش گرفتند و این پاداش‌ها در قبوض آنها اعمال شد.

لزوم صیانت از منابع انرژی

کریمی‌فرد بر لزوم صیانت از منابع انرژی تأکید کرد و گفت: مدیریت مصرف باید نهادینه شود و رسانه باید تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورد تا با فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت بهینه در بخش انرژی به تحقق این شعار که «مدیریت مصرف به معنای کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است» کمک کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت یا بازسازی ساختمان را ضروری دانست و افزود: رسانه باید نظام مهندسی را مکلف به رعایت اصول بهینه‌سازی در ساختمان کند.

وی اضافه کرد: اعضای خانواده می‌توانند به بهترین مأموران برق تبدیل شوند و از رسانه انتظار می‌رود در شرایط کنونی که کشور با این ناترازی به عنوان معضل ملی مواجه است به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس ادامه داد: برای مدیریت مصارف لوازم خانگی در بخش‌های مختلف الگوهایی هم به جامعه ارائه شد تا با فرهنگ‌سازی لازم در این بخش کاهش قابل توجه انرژی را تجربه کنیم.

تأمین برق برای یک میلیون و ۴۰هزار مشترک

کریمی‌فرد با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق فارس وظیفه تأمین برق مطمئن و پایدار را برای یک میلیون و ۴۰هزار مشترک در پهنه استان پهناور فارس در قالب ۲۷شهرستان بر عهده دارد، گفت: در واقع مساحت تحت پوشش این شرکت حدود ۱۰۳هزار کیلومترمربع است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس با بیان اینکه استان فارس از ۲شرکت توزیع برق شیراز و فارس بهره می‌برد، اضافه کرد: حوزه عملیاتی شرکت توزیع برق شیراز شامل کلانشهر شیراز و ۹شهرستان پیرامون آن از جمله مرودشت، سپیدان، سروستان، کوار، خرامه، ارسنجان، پاسارگاد، زرقان و صدرا می‌شود و شرکت توزیع برق فارس هم مدیریت ۲۷شهرستان دیگر را تحت پوشش خود دارد.

کریمی‌فرد زنجیره تأمین برق را شامل تولید، انتقال و توزیع دانست و افزود: خدمات برق به بیش از ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم فارس در قالب یک میلیون و ۴۰ هزار مشترک ارائه می‌شود.

۵۷۰ فیدر ۲۰کیلوولت در استان فارس

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس اصلی‌ترین شبکه‌های توزیع برق را شبکه‌های ۲۰کیلوولت قلمداد کرد و گفت: استان فارس بیش از ۵۷۰ فیدر ۲۰کیلوولت برخوردار است که طول این فیدرها ۲۵هزار کیلومتر است؛ بدون شک این آمار جزو برترین آمار تأسیساتی شرکت‌های توزیع برق کشور محسوب می‌شود؛ ۲۵ هزار کیلومتر

وی با بیان اینکه فاصله بین جنوبی‌ترین مشترک و شمالی‌ترین مشترک در فارس نزدیک به ۹۵۰ کیلومتر است، افزود: در محدوده شرکت توزیع برق فارس حدود ۴۹ هزار دستگاه ترانسفورماتور و به تبع آن ۱۴ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف وجود دارد؛ می‌توان گفت مجموع شبکه فشار ضعیف و متوسط این شرکت بسیار گسترده است.

ضرورت تعمیرات پیشگیرانه

کریمی‌فرد با اشاره به اینکه شهر و روستاهای تحت پوشش این شرکت از ۴۹۰ هزار دستگاه چراغ روشنایی بهره می‌برند، گفت: سیاست شرکت توزیع برق در سال‌های اخیر این است که به سمت تعمیرات پیشگیرانه پیش برود؛ در واقع تلاش این شرکت در جهت بالا بردن سطح تاب‌آوری شبکه‌های موجود و ایجاد مستحکم‌سازی و مقاوم‌سازی این شبکه‌ها است.

او برق‌رسانی و احداث شبکه برای متقاضیان جدید را از دیگر رسالت‌های این شرکت دانست و افزود: این اقدام در چارچوب آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق صورت می‌گیرد؛ این آیین نامه تمام شرایط تأمین برق را به صورت محرز بازگو کرده است و تخطی از آن جایز نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس یادآور شد: تدوام سرویس برق‌رسانی و خدمات‌رسانی به مشترک جزو اولین شاخص‌های عملکردی و از مهمترین رسالت‌های این شرکت محسوب می‌شود.