مرتضی سالاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۸۲ تن شامل میوه و تره بار، خشکبار، موادمعدنی و مصالح ساختمانی مربوط به صادرات غیرنفتی و ۲ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۵۱۰ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده، ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۷ تن نیز به فرآوردههای نفتی و غیرنفتی با پنج درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابهجا شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان اظهار کرد: در هشتماهه امسال بنادر غرب استان توانست با کابوتاژ یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۲۸ تن فرآوردههای غیرنفتی و کابوتاژ یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۹۴۹ تن فرآوردههای نفتی روزهای پررونقی را در این بخش از عملیات تجربه کند.
سالاری، از افزایش ۳۱ درصدی ترانزیت نفتی و غیرنفتی خبر داد و گفت: در دوره زمانی یادشده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که بیشتر آن محموله خودرو بودهف به ۲۹۹ هزار و ۹۹۹ تن رسید که نشانگر افزایش ۳۱ درصدی است.
سالاری افزود: در این بازه زمانی ترانزیت بیش از ۱۳۲ هزار و ۳۶۳ خودرو با افزایش ۲۶ درصدی از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق انجام گرفت.
به گزارش ایرنا، در مجموع از ابتدای سالجاری تا پایان آبانماه امسال، هشت میلیون و ۴۸۹ هزار و ۹۲۵ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شده است.
بندرلنگه به عنوان اصلیترین بندر منطقه غرب هرمزگان علاوه بر ترانزیت کالا، فعالیتهای صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز پشتیبانی میکند و موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه از یک سو، آن را به بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیجفارس (سیری، لاوان، کیش، هندورابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده و از داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخنشینهای امارات متحده عربی از جمله «دبی - شارجه»، این بندر را از بُعد کاهش هزینه حمل و استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه، متمایز کرده است.