تهران-ایرنا- «پولیتیکو» با استناد بر یک نسخه پیش‌نویس از استراتژی جدید صنعتی دفاع ملی ایالات متحده گزارش داد، شرکت‌های آمریکایی قادر به تولید سریع سلاح برای پاسخگویی به بازارهای جهانی نبوده و در مقابل چین با شتابی روزافزون به یک "قدرت صنعتی جهانی" تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی،‌ پیش‌نویس گزارش جدید پنتاگون هشدار می دهد که صنعت دفاعی آمریکا برای دستیابی به سرعت و کمیت تولیدات نظامی در رقابت تسلیحاتی از رقبایی مانند چین شکست خورده است.

این گزارش می نویسد: اولین استراتژی صنعتی دفاع ملی ایالات متحده، قرار است در هفته‌های آینده توسط ویلیام لاپلانت،معاون وزیر دفاع آمریکا،‌ منتشر شود. این تحلیل گزارشی جامع نسبت به آنچه پنتاگون برای بهره بردن از تخصص شرکت‌های کوچک فناوری، تامین مالی و حمایت از شرکت‌های سنتی لازم دارد را ارائه کرده است.

بر اساس نسخه پیش‌نویس این گزارش، پایگاه صنعتی دفاعی ایالات متحده از ظرفیت، توانایی، پاسخ‌دهی یا انعطاف‌پذیری لازم برای برآوردن سریع و کافی طیف کامل نیازهای تولید نظامی برخوردار نیست.

این مطالعه می‌گوید: " این ناهماهنگی با توجه به درگیری ایالات متحده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نشان از وجود یک خطر استراتژیک فزاینده برای آمریکا است."

این گزارش خاطرنشان می کند که پس از جنگ سرد، صنعت دفاعی آمریکا با ادغام شرکت‌ها کاهش یافت. این در حالی است که چین ۳۰ سال گذشته را صرف تبدیل شدن به یک "قدرت صنعتی جهانی" در کشتی سازی، مواد معدنی حیاتی و میکروالکترونیک کرده است. در این بیانیه آمده است: "صنعت چین نه تنها بسیار فراتر از ظرفیت تولیدی ایالات متحده است، بلکه از مجموع تولید متحدان کلیدی اروپایی و آسیایی این کشور نیز فراتر رفته است".

این گزارش در انتها با اشاره به حمایت تسلیحاتی ایالات متحده از اوکراین و رژیم صهیونیستی، جنگ در اروپا و غزه را موجب آشکار شدن مجموعه متفاوتی از خواسته‌های صنعتی ایالات متحده و نقاط ضعف مربوط به آن دانست.