شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضایعات بخش کشاورزی گفت: سالانه ۲۰۰ هزار تن ضایعات سرشاخه‌های باغی در این استان وجود دارد که دور ریخته می‌شود و تبدیل ضایعات باغی به مواد آلی، نیازمند سرمایه‌گذار است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر روز یکشنبه در ششمین همایش استانی روز جهانی خاک در چهارمحال و بختیاری با شعار "خاک و آب منشأ زندگی" که با حضور جمعی از بهره‌برداران بخش کشاورزی برگزار شد، تاکید کرد: به‌ازای هر نفر به‌طور میانگین ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم ضایعات تولید می‌شود.

وی برنامه‌ریزی برای کنترل این ضایعات را ضروری دانست و افزود: از این ضایعات می‌توان مواد آلی تولید کرد که این مهم به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

برزگر به فراوان بودن میزان قوطی و پسماندها موجود در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان یک گروه کارشناسی تشکیل دهد تا بتوان با مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، نسبت به کنترل این موضوع اقدام کرد.

وی با اشاره به طرح توسعه کشاورزی حفاظتی چهارمحال و بختیاری در سال‌زراعی گذشته از ۲۷ هزار به ۴۷ هزار هکتار یادآور شد: هم‌اکنون ۷۱۵ دستگاه برای کشت حفاظتی استان فعال است و به‌منظور ترویج تولید در دیم‌زارها ۵۰ دستگاه کشت مستقیم به استان اضافه شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان به‌عنوان یکی از پنج استان برتر در حوزه خاک و توسعه پایدار کشاورزی انتخاب شده است.

وی گفت: اقدامات اساسی انجام شده در راستای امور زیربنایی در حوزه آب و خاک، بهبود وضعیت ماده آلی خاک، انجام کشاورزی حفاظتی، ارائه آموزش به بهره‌برداران و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهینه از خاک از مهم‌ترین عوامل انتخاب این استان به‌عنوان استان برتر در حوزه خاک به‌شمار می‌رود.

برزگر تاکید کرد: بررسی نقش کودهای شیمیایی در کیفیت خاک، مدیریت مربوط به پسماندهای کشاورزی، فرسایش خاک و سایر آسیب‌های مربوط به حوزه خاک در چهارمحال و بختیاری از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار سازمان جهادکشاورزی استان است.

وی یادآور شد: در خصوص ضایعات و پسماندهایی که می‌توانند در افزایش کیفیت خاک مؤثر باشند بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

برزگر با اشاره به اقدامات مؤثر برای رشد تولید و ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: حفظ کاربری و جلوگیری از توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان به‌شمار می‌رود.

وی گفت: امسال تعداد گزارش‌ها و شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی استان نسبت به سال گذشته حداقل ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

برزگر توسعه زیرساخت‌های آب و خاک، توسعه شبکه آبیاری‌ نوین، افزایش باغات دیم در زمین‌های شیب‌دار، لایروبی قنات‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های بخش آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اعلام و تاکید کرد: مجموعه محیط‌زیست برای کاهش پسماندهای حوزه خاک در استان همکاری مطلوبی داشته‌اند، که قابل قدردانی است.

حفظ خاک کشور به اقدامات منابع‌طبیعی، زیست‌محیطی و کشاورزی نیاز دارد

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حفظ خاک کشور در سه محور اقدامات منابع‌طبیعی، زیست‌محیطی و کشاورزی باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به حفظ تولید و امنیت غذایی اُمیدوار شوند.

اصغر احمدی اقدامات بیولوژیک و کاشت درخت را برای حفظش خاک ضروری اعلام و تاکید کرد: از تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط درخواست می‌شود اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان را در این حوزه یاری دهند.

وی مشارکت مردم در اجرای این طرح را تاثیرگذار و نقش‌آفرین همراه با اثربخشی بالا دانست و افزود: انتظار می‌رود طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت مورد احترام گروه‌های مختلف باشد.

احمدی تصریح کرد: مقوله‌های کارشناسی و محورهای تثبیت خاک باید رصد شود و در این راستا برای اقدامات بیولوژیک و آبخیزداری باید همگان به اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری کمک کننند.

وی یادآور شد: در سیل مردادماه سال گذشته روستای بارده شهرستان بن برای مراتع دارای پوشش گیاهی مشکلی ایجاد نشد اما در زمین‌ها و مراتع فقیر این روستا سیلاب جاری و باعث بروز خسارت‌هایی شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تاکنون ۱۲۰ بند خاکی، چهار هزار سازه سنگی و ملاتی و سایر اقدامات بیولوژیک برای تثبیت خاک در این استان اجرا شده است.

احمدی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد، همیاران طبیعت و سایر گروه‌های مردمی چهارمحال و بختیاری برای کمک به کاشت سهم این استان در طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور پای کار بیایند.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

به‌منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال ۲۰۰۲ براساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک و از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، روز پنجم دسامبر برابر ۱۴ آذرماه به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شد.

در این آیین تعدادی مقاله علمی ارائه و از خادمان خاک و کودکانی که برای حفظ خاک نقاشی‌هایی کشیده بودند، قدردانی شد.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.