شیراز – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بخشی از حفاظت آثار و بناهای تاریخی استان را مرهون مشارکت مردم هستیم به گونه‌ای که امسال گزارش‌های مردمی از ۳۰ تخلف حفاری غیر مجاز، سرقت، خرید و فروش اموال تاریخی، تخریب و تجاوز به حریم منجر به اقدام به موقع و پیشگیری شد.

سید موید محسن‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: امسال تا کنون با مشارکت مردم یک مورد سرقت، سه مورد خرید و فروش اموال تاریخی، ۲ مورد تخریب، ۲۳ موردحفاری غیرمجاز و ۲ مورد تجاوز به حریم کشف و به موقع از ان پیشگیری شد.

وی خواستار مشارکت بیش تر سازمان های مردم نهاد و انجمن ها در حفاظت از آثار تاریخی شد و ادامه داد: فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس از طریق شماره تماس ۳۷۳۰۰۵۵۳ ، تلفن گویای ۱۸۰۱ و شماره ۰۹۶۶۲ (یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور)، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

کشف ۲۴۶ قطعه تاریخی فارس از دست متخلفان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس ۲۴۶ قطعه اشیاء عتیقه، بدل و دستگاه فلزیاب از متهمان کشف و ضبط شد.

محسن‌نژاد افزود: طی هشت ماه گذشته ۶۲۱ مورد اخطاریه مکتوب صادر شده و ۲۰۰ مورد پرونده نیز برای حفاظت ازآثار تاریخی فارس تشکیل شده است.

وی یادآور شد: امسال تا کنون ۴۱ مورد حفاری غیرقانونی در فارس کشف شده که از این شمار هفت حفاری در منطقه ثبتی و ۳۴ مورد در منطقه غیر ثبتی رخ داده و مورد پیگیری قانونی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: امسال ۲۶ مورد ساخت و ساز و ۶ مورد مرمت غیر مجاز و یک مورد تخریب غیر قانونی در حوزه میراث فرهنگی رخ داده که در این ارتباط ۶۳ نفر مجرم دستگیر شده‌اند و پرونده آن‌ها در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

محسن‌نژاد با اشاره به تلاش شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس، اظهار کرد: آثار تاریخی نشانگر هویت یک ملت است و حفاظت از آن وظیفه‌ای همگانی به شمار می‌رود.

برخورداری از سه هزار و ۹۷ اثر تاریخی غیر منقول، ۱۳۱ اثر منقول ثبت ملی و ۱۳ اثر ثبت جهانی نشان دهنده غنای میراث کهن فارس است که نیازمند حفظ و حراست شایسته