تهران- ایرنا- اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: ۴۸۰ گروه نمایشی و پنج هزار و ۷۱۹ هنرمند، در ۳۲ جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از۶ آبان تا ۳ آذر امسال برگزار شد، حضور داشتند که نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد است.

به گزارش ایرنا از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهمترین رویداد نمایشی کشور است که ریشه‌های آن در جشنواره‌های استانی رشد می‌کنند.

جشنواره‌های تئاتر استانی در سال ۱۴۰۲، از ششم آبان آغاز شد و سوم آذرماه به پایان رسید.

ویژگی این دوره از جشنواره‌ها که در ۳۱ استان و منطقه کرمان جنوبی برگزار شد، اضافه شدن بخش خیابانی بود. برگزیدگان هر دو بخش خیابانی و صحنه‌ای این رویداد، به جشنواره تئاتر مناطق فجر راه پیدا کردند.

حضور و مشارکت هنرمندان در این دوره بسیار چشمگیر بود. از جمع بی‌شماری که متقاضی حضور در سی‌ و پنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استانی کشور بودند، پنج هزار و ۷۱۹ هنرمند به این رویداد هنری راه پیدا کردند و در سراسر کشور به رقابت پرداختند.

پس از انتشار فراخوان جشنواره‌های استانی، یکهزار و ۳۳۱ گروه نمایشی درخواست خود را ثبت کردند که از این میان، ۸۶۹ نمایش صحنه‌ای و ۴۶۲ نمایش خیابانی بودند.

پس از بررسی هیئت انتخاب آثار در هر استان، در مجموع ۴۸۰ نمایش به جشنواره‌ها راه پیدا کردند که شامل ۲۸۳ اثر صحنه‌ای و ۱۹۷ نمایش خیابانی بودند.

هیئت‌های داوری، در مدت حدود یک ماه، آثار شرکت‌کننده را ارزیابی کردند و در نهایت ۱۳۰ نمایش به‌ عنوان برگزیدگان این رویداد بزرگ کشوری معرفی شدند که ۷۵ نمایش صحنه‌ای و ۵۵ اثر خیابانی را دربرمی‌گیرد. پس از رقابت این آثار در جشنواره مناطق، برگزیدگان به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌ پیدا می‌کنند.