تهران - ایرنا - رئیس جمهور تایوان امروز یکشنبه از رای دهندگان خواست در انتخابات ماه آینده به اتفاقی که برای هنگ‌کنگ تحت کنترل چین افتاد فکر کنند و اظهار داشت: صلح باید با تعهد به افزایش قدرت نظامی حفظ شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان تایوان روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴(۲۳ دی) برگزار می‌شود. چین این جزیره را قلمرو خود می‌داند و برای حفظ آن فشار نظامی خود را افزایش داده است.

چین و حزب اپوزوسیون اصلی تایوان یعنی کومینتانگ (KMT) میان دوگزینه جنگ و صلح انتخابات برگزار می‌کنند. چین مخالف حزب حاکم دموکرات پیشروی تایوان(DPP) است و کاندیدای ریاست جمهوری آن یعنی لای چینگته معاون رئیس جمهوری فعلی است و آنان را جدایی طلبانی خطرناک می‌خواند.

در کمپین حمایت از لای در تایپه، تسای اینگ ون رئیس جمهوری تایوان گفت حزب مخالف آن‌ها از حرف‌های هشداردهنده درباره جنگ و صلح استفاده می‌کنند.

وی گفت: من میخواهم از همه شما حضار بپرسم، کسی هست که خواهان جنگ باشد؟ هیچکس اینطور نیست.

به هنگ کنگ نگاه کنید و به تایوان فکر کند. ما صلحی مشابه هنگ کنگ نمی خواهیم. ما صلحی ‌عزتمندانه می‌خواهیم.

هنگ کنگ که مستعمره سابق انگلیس است، سال ۱۹۹۷ با وعده خودمختاری کامل در چارچوب "یک کشور، دو سیستم" مجددا تحت حاکمیت چین قرار گرفت. چین این موضوع را به تایوان نیز پیشنهاد داده است.

تسای که نمی‌تواند طبق قوانین دوباره نامزد انتخابات شود، تقویت مواضع نظامی تایوان را سنگ بنای دوره ریاست جمهوری خود کرده است. لای نیز که در نظرسنجی‌ها پیشرو است متعهد شده است این اقدامات را ادامه دهد.

آنان می‌گویند فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم می‌گیرد و بارها خواستار گفتگو بوده اند اما چین آن را رد کرده است.

تسای خطاب به جمعیت گفت: برای حفظ صلح لازم است توانایی خود را در محافظت از خود افزایش دهیم. خانه هایمان قفل هایی خواهند داشت اما برای تحریک کردن همسایه هایمان نیست. فقط با عزمی راسخ میتوانیم از عزت خود را حفظ کنیم و فقط با قدرت می‌توانیم صلح را تضمین کنیم.

هو یو ای کاندیدای ریاست جمهوری حزب KMT روز شنبه گفت هر رای به حزب DPP با فرستادن همه مردم به جنگ برابری می‌کند زیرا حمایت از استقلال تایوان منجر به وقوع جنگ می‌شود.

حزب KMT به شکل سنتی از روابط نزدیک با چین حمایت می‌کند. این حزب میخواهد درصورتی که برنده انتخابات شود مذاکرات با چین را از سر بگیرد.