تهران- ایرنا- مسئولان و روسای رسانه‌های جهان برای دستیابی به راه‌حل‌های مناسب در جهت مقابله با چالش‌های مشترک و افزایش اعتماد جهانی، در شهر «گوانجو» چین گرد هم آمدند؛ بررسی تاثیر فناوری نوین بر صنعت رسانه یکی از مهم‌ترین مباحث این گردهمایی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در طول یک قرن گذشته، رسانه‌های جهان به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی در مواجهه با پیشرفت فناوری‌های نوین با چالش‌های مختلفی از جمله انتشار اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی، رو برو شدند. اکنون رسانه‌ها تصمیم دارند در مقابله با چالش های مشترک نشست هایی را برگزار کنند.

خبرگزاری شینهوا از شنبه (۱۱ آذر) به مدت یک هفته میزبان مسئولان و نمایندگان بیش از ۴۵۰ نماینده رسانه از ۱۰۰ کشور جهان است که با محوریت «تقویت اعتماد جهانی، ترویج توسعه رسانه‌ها» در شهر گوانجو برگزار می‌شود. علی نادری مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در پنجمین اجلاس جهانی رسانه میهمان فو خوا همتای چینی است.

اعتماد، یک کلمه کلیدی برای رسانه‌های جهانی

فو خوآ در مراسم افتتاحیه پنجمین نشست جهانی رسانه ها، تاکید کرد که اعتماد به رسانه در مواجهه با مشکلات، از طلا ارزشمندتر است.

وی گفت: توسعه تاریخ، شکوفایی تمدن و پیشرفت بشریت، مستلزم آن است که رسانه ها مسئولیت «تقویت وحدت و اعتماد» را بر عهده گیرند.

وی از حاضران خواست تا از رسانه ها برای انتقال انرژی مثبت، تقویت صداهایی که توسعه جامعه بشری را ترویج و کشورها را می‌کند تا در مقابله با چالش‌های پیش روی بشریت دست‌به‌دست هم دهند، استفاده کنند.

اقبال سورو رئیس رسانه‌های مستقل و خبرگزاری آفریقا، گفت: رسانه‌ها باید به مردم برای ساختن جهانی بهتر کمک کنند.

صداقت، مایه حیات رسانه هاست

فو خوا با اشاره به اینکه مردم در رسانه‌های اجتماعی در معرض اطلاعات نادرست قرار می‌گیرند بر اهمیت پایبندی به عینیت و حقیقت برای افزایش اعتبار رسانه‌ها تاکید و اذعان کرد: صداقت، مایه حیات رسانه‌هاست.

وی گفت: رسانه ها باید حقایق را به عنوان منبع خبر در نظر گرفته، حقیقت عینی را منعکس کرده و از انتشار خبرهای نادرست پرهیز کنند.

سریک کورژومبایف سردبیر روزنامه «دلووی» قزاقستان، از رسانه‌ها خواست تا در راستی‌آزمایی مطالب و انتشار اطلاعات موثق مسئولیت خود را ایفا کنند.

هوش مصنوعی، چالش یا ابزار کمکی رسانه‌ها

فو تایید کرد: رسانه‌ها برای گسترش ارتباطات و بهبود گزارش‌های خبری از فناوری های جدید می تواند کمک جست.

مایکل مینویل، مدیر منطقه ای خبرگزاری «آسیا-اقیانوسیه» گفت: اگر ابزارهای هوش مصنوعی به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند به رسانه‌ها در افزایش بهره‌وری کمک و منابعی بیشتری برای تهیه گزارش فراهم کنند.

رئیس خبرگزاری شینهوا همچنین تاکید کرد که فرآیند ارتباطی با رسانه‌های کشورهای مختلف را تقویت خواهد کرد.