تهران- ایرنا- حزب «بهارتیا جنتا» به رهبری نارندرا مودی در اصلی‌ترین انتخابات ایالتی مجلس هند، در سه ایالت به پیروزی رسید و اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورد، با این حال حزب «کنگره هند» در ایالت تلانگانا با مرکزیت حیدرآباد که یکی از ایالت‌های تعیین کننده است اکثریت قاطع را در دست گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ایندین اکسپرس، یک روز پس از پیروزی چشمگیر حزب بهارتیا جنتا (حزب مردم بهارت (هند)) موسوم به «بی‌جی‌پی» (BJP) در سه ایالت، نارندرا مودی نخست وزیر هند که رییس این حزب است، نتایج را بسیار دلگرم کننده خواند.

بی جی پی، روز یکشنبه در سه ایالت مرکزی، راجستان، مدیا پرادش و چاتیسگر که به قلب هند مشهور هستند، اکثریت قاطع مجلس عوام (لوک سابها) را به دست آورد. حزب کنگره که در هر سه ایالت عملکرد بدی داشت اما قدرت را در تلانگانا به دست گرفت و حزب بهارت راشترا سمیتی (شورای ملی بهارت (هند)) را کنار زد.
بی جی پی، ۱۶۳ کرسی از ۲۳۰ کرسی در مدیا پرادش را به دست آورد، در حالی که حزب کنگره به عنوان اصلی ترین حزب مخالف با تنها ۶۶ کرسی در رتبه دوم قرار گرفت، در راجستان، حزب بی جی پی ۱۱۵ کرسی از ۱۹۹ کرسی را به دست آورد و کنگره تنها ۶۹ کرسی را در دست گرفت، در چاتیسگر ۵۴ کرسی برای بی جی پی و ۳۵ کرسی برای حزب کنگره باقی ماند، حزب کنگره با پیروز شدن در ۶۴ حوزه از ۱۱۹ حوزه انتخابی در تلانگانا، قدرت را از دولت ایالتی بهارت راشترا سمیتی گرفت، در این ایالت بی‌جی‌پی، پس از بی‌آراس، با ۶ کرسی در جایگاه سوم قرار دارد.

هم اکنون شمارش آرا در میزورام در جریان است و جنبش مردمی زورام (ZPM) که برای نخستین بار به عنوان یک رقیب جدی در این انتخابات ظاهر شد، با ۲۷ کرسی اکثریت قاطع را به دست آورده است و جبهه ملی میزو (Mizo National Front)، با ۱۰ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

انتخابات در این پنج ایالت، ماه گذشته میلادی (نوامبر، آذر ماه) برگزار شد و بیش از ۱۶۰ میلیون نفر (حدود یک ششم رای دهندگان هندی) واجد شرایط رای دادن بودند، انتخابات در هند به دلیل جمعیت زیاد معمولا در مراحل مختلف انجام می شود.

به گزارش ایرنا، انتخابات سراسری هند در ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد و انتخابات ایالتی نشان دهنده رویکرد مردم برای انتخاب حزب حاکم بعدی در هندوستان است و حزب کنگره در ایالت‌هایی با اکثریت مسلمان قدرت را در دست گرفته است.

مودی و حزب او، پس از نزدیک به یک دهه حاکمیت در سطح ملی در هند محبوب هستند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انتظار می‌رود او برای سومین دوره نخست وزیری در انتخابات پیروز شود، نخستین دوره انتخاب مودی سال ۲۰۱۴ بود.

با این حال، ائتلاف جدیدی متشکل از ۲۸ حزب مخالف، به نام اتحاد فراگیر توسعه ملی هند که توسط کنگره رهبری می شود، قرار است بی‌جی‌پی را در سطح ملی به چالش بکشد.

این انتخابات در زمانی برگزار شد که هند با چالش‌های متعددی روبه‌رو است؛ افزایش بیکاری، حملات و سخنان تفرقه انگیز ملی‌گرایان هندو علیه اقلیت‌های این کشور، به‌ویژه مسلمانان و تحت فشار قرار گرفتن رسانه‌های آزاد در این کشور.