تهران- ایرنا- رییس حکومت نظامی میانمار، با هشدار به گروه‌های مسلح مخالف حاکمیت ارتش در این کشور گفت، سازمان‌های مسلح باید مشکلات خود را با راه‌حل سیاسی حل کنند در غیر این صورت با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، رسانه های دولتی میانمار روز سه شنبه گزارش دادند مین آنگ هلائینگ، رییس حکومت میانمار از گروه های قومی مسلح درگیر در حمله به ارتش حاکم این کشور خواسته است تا مشکلات خود را «از نظر سیاسی» حل کنند.

روزنامه نور جدید میانمار نوشت وی هشدار داده است: اگر سازمان‌های مسلح به «رفتارهای احمقانه» ادامه دهند، ساکنان مناطق مربوطه متحمل اثرات بدی خواهند شد.

پس از آن که سه نیروی اقلیت قومی میانمار در اواخر اکتبر (نیمه آبان ماه) یک حمله هماهنگ را آغاز و برخی شهرها از جمله مناطق تجاری مرزی بزرگ و پست های نظامی را تصرف کردند، ارتش میانمار از زمان به دست گرفتن قدرت در کودتای ۲۰۲۱ با بزرگترین چالش برای تسلط خود بر این کشور جنوب شرقی آسیا مواجه است.

یک دولت غیرنظامی موازی با حکومت ارتشی میانمار که از برخی گروه های شورشی مسلح حمایت می کند، درخواست مین آنگ هلائینگ برای گفتگو را رد کرد.

کیاو زاو سخنگوی دولت موازی وحدت ملی میانمار، گفت: اگر ارتش تضمین کند که دیگر نقشی در سیاست نداردو آنها تحت فرمان یک دولت منتخب قرار گیرند، گفت‌وگوی واقعی وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و تصاویری که رویترز تأیید کرده است، در میان درگیری ها در ایالت شان در مرز کشور چین، و ایالت های راخین و چین در غرب میانمار، ده‌ها مقام نظامی و پلیس تسلیم شده اند.

به گفته سازمان ملل، ده‌ها هزار نفر از ساکنان در پی جنگ آواره شده‌اند.