تهران- ایرنا- معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: به‌واسطه اجبار در تغییر شیوه‌های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می‌رسد این کریدور در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است؛ بر این اساس تغییر رویکرد در این کریدور ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «حمیدرضا شهرکی ثانوی» درباره کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب افزود: این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش‌ زمان‌ ترانزیت، افزایش امنیت‌ سفر و حفظ‌ محیط‌ زیست، کاهش‌ هزینه‌های حمل‌ونقل، یکسان‌سازی و تنظیم‌ اسناد متحدالشکل‌ و رقابت‌پذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: اگرچه مطالعات و گزارش‌های بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیش‌بینی حجم‌ جابه جایی کالا و مسافر، بازاریابی و جذب‌ سرمایه‌گذاری و تعیین ‌چگونگی همکاری با سازمان‌های بین‌المللی انجام شده، اما به واسطه اجبار در تغییر شیوه‌های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می‌رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.

این مسوول با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران، اظهار داشت: به نظر می‌رسد تحقق اهداف ترسیم شده در کریدور شمال- جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابت‌پذیری و قدرت لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فرایندها، استانداردسازی، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفا محل عبور است، ارتقای وضعیت زیرساختی و نیز تلاش‌ها و رایزنی‌های مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد.

ظرفیت‌های اقتصادی و لجستیکی منطقه ساحلی مکران

شهرکی، منطقه ساحلی مکران را دارای ظرفیت‌های زیادی در ابعاد راهبردی، اقتصادی و لجستیکی به‌ویژه در حوزه توسعه دریامحور از قبیل حمل و نقل، انرژی، گردشگری و منابع غذایی دریایی برشمرد و تاکید کرد: این منطقه از اولویت‌های جدی توسعه فضایی کشور محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: نظر به محدوده عملیاتی توسعه سواحل مکران در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جایگاه این استان‌ها در کریدور بین‌المللی شمال- جنوب، موافقت‌نامه‌ چهارجانبه عشق‌آباد بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، موافقت‌نامه سه‌جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور، توسعه حوزه مکران به‌طور قطع سهم موثری در رونق اقتصاد داخلی و بین‌المللی خواهد داشت که با همین هدف سند توسعه منطقه مکران تصویب و ابلاغ شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه و ذینفع، برنامه‌های اجرایی خود را با رویکرد تحقق‌پذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایه گذاری کارآمد و اثربخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن همه توانمندی‌های بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم.

وی بیان‌داشت: با توجه به ابعاد اهمیت این منطقه، افزایش ظرفیت‌های لجستیکی بنادر سواحل مکران از طریق جذب سرمایه‌گذاران، سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای ایجاد شبکه بین‌المللی رقابتی، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیره‌های تأمین بازارهای منطقه‌ای با محوریت معرفی حمل و نقل جاده‌ای به عنوان شیوه حمل کارآمد کالا است.

شهرکی ادامه‌داد: در این راستا توجه به ایجاد مراکز لجستیکی تخصصی، به‌سازی و ارتقاء ایمنی در محورهای جاده‌ای منتهی به سواحل مکران و اتصال آن‌ها به سایر مراکز تولید و جذب سفرهای باری و مسافری در داخل کشور و مبادی ورودی و خروجی بین‌المللی به منظور افزایش تقاضای جابه‌جایی بار و مسافر، نوسازی ناوگان جاده ای، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایه‌گذاران برای احداث و توسعه تیرپارک‌ها در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی و منطقه مکران، جزو اولویت‌های کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده است.

وی افزود: در کنار اقدامات اشاره شده، سازمان با تکیه بر ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده موثر از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل، تدوین و اجرای یک برنامه اجرایی یکپارچه و تبادل اطلاعات با دستگاه‌های مربوطه و بهره‌مندی از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند ITS در کل شبکه ترانزیتی کشور به ویژه حوزه‌های اثرگذار و اولویت دار، تلاش کرده نقش موثری داشته باشد.