خرم آباد - ایرنا - معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد قرض الحسنه امسال از محل بند "ب" تبصره ۱۶ بودجه به واحدهای تولیدی صنفی استان پرداخت شد.

فریبرز حسامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر واحدهای تولیدی صنفی شامل کارگاه های کوچک و متوسط مانند فرش بافی، قنادی، درب و پنچره سازی و نانوایی ها هستند که این رقم امسال به ۵۲۰ نفر از فعالان این حوزه پرداخت شد.

وی اظهار داشت: تعهد صمت استان در این حوزه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بود که متاسفانه بانک رسالت به تعهد ۵۰۰ میلیارد ریالی خود عمل نکرده و ۶۰۰ میلیارد ریالی تعهد مابقی بانک ها پرداخت شده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار واحد تولیدی صنفی در لرستان و لزوم حمایت از فعالان آنها تاکید کرد: اعطای تسهیلات ارزان در مبالغ نه چندان بالا، موجب رفع مشکلات کارگاه ها و افزایش فرصت های شغلی در این مجموعه ها می شود.

صدور پنج هزار و ۹۳۴ پروانه کسب جدید

حسامی همچنین یادآور شد: امسال با صدور پنج هزار و ۹۳۴ پروانه جدید کسب تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه در استان از ۶۶ هزار و ۵۲۶ به ۷۲ هزار و ۴۶۰ مورد رسید و به طور میانگین اشتغال در نظر گرفته شده به ازای هر پروانه جدید ۲.۵ نفر است.

حسامی با اشاره به کاهش تعداد اتحادیه ها در جهت چابک و همگن سازی اضافه کرد: هم اکنون ۹ اتاق اصناف با ۱۳۳ اتحادیه در لرستان فعال می باشد و اطلاعات واحدهای شناسایی شده بدون پروانه در سامانه اصناف به تعداد ۱۰ هزار و ۵۲۵ مورد ثبت شده است.

وی با اشاره به تمدید ۲ هزار و ۱۸۸ پروانه کسب منقضی شده در لرستان طی سال جاری بیان کرد: امسال اقدامات مطلوبی در راستای کاهش پروانه های منقضی در استان صورت گرفت و این شاخص با متوسط کشوری ۲۲ درصد، در لرستان به ۱۲.۲ درصد کاهش یافت.

حسامی رسیدگی و صدور مجوز یک هزار و ۱۱۴ مورد درخواست تغییر رسته و نشانی پروانه کسب را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری عنوان کرد و افزود: ثبت چهار هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در سامانه "رصد" ، مقدمات طرح ابلاغ الکترونیکی پرداخت حق عضویت ، حسابداری یکپارچه و برگزاری ۳۵ دوره انتخابات اتحادیه های صنفی نیز انجام شده است.