به گزارش ایرنا، طبق نظر کارشناسان حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند.
مجوز برقراری پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد.
در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد، طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج تمامی امکانات، تجهیزات و زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هماکنون این فرودگاه برای برقراری پروازهای بینالمللی آمادگی دارد.
قرار بود با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام شود اما در این مدت ۲ سال اخیر هیچ مورد پرواز خارجی در این فرودگاه انجام نشده است.
برخی دستگاه ها در برقراری پروازهای بین المللی فرودگاه یاسوج همکاری ندارند
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: تمامی زیرساخت های لازم پروازهای بین المللی از سوی این فرودگاه آماده است اما برخی دستگاه های اجرایی برغم چندین بار درخواست برای مشارکت و همراهی در برقراری پروازها تعامل بسیار ضعیف داشته اند.
عنایت انصاری فرد اظهار کرد: این فرودگاه با اینکه بین المللی است اما در سایه کم توجهی و کم کاری برخی دستگاه های اجرایی تاکنون هیچ پروزای به کشورهای هدف نداشته است.
وی بیان کرد: وظیفه مدیریت فرودگاه یاسوج آماده سازی زیرساخت ها برای برقراری پروازهاست که این مهم به خوبی انجام گرفته است.
وی افزود: برخی دستگاه های اجرایی همچون مدیرکل میراث فرهنگی و حج و زیارت و یا حوزه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید پای کار بیایند و استاندار نیز بارها اعلام کرده که حمایت های لازم را انجام می دهد تا این پروازها برقرار شود.
مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: هم اینک چهار پرواز با ظرفیت کامل در هفته به سمت تهران انجام می شود که می طلبد در هر روز هفته حداقل یک پرواز داشته باشیم.
انصاری فرد ادامه داد: با بررسی ها و نظرسنجی هایی که انجام شده درخواست مردم استان از مدیریت فرودگاه این است که روزی یک پرواز به تهران، هفته ای یک پرواز به مشهد، هفته ای ۲ پرواز عسلویه و یک پرواز کیش در هفته برقرار شود.
وی ابراز کرد: ما همچنان پیگیر مصوبه رئیس جمهور در خصوص برقراری پروازهای فرودگاه یاسوج به همه روزهای هفته هستیم و رایزنی های لازم هم با معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا انجام گرفته است.
انصاری فرد عنوان کرد: در زنجیره کارهای مرتبط با گردشگری وجهانگردی در دوشاخه سیاحتی و زیارتی بصورت هوایی عواملی همچون وجود فرودگاه با تمامی امکانات و تجهیزات و زیرساخت برای برقراری پروازهای داخلی و بین المللی، درخواست مردم و متقاضیان سفر و آژانس های هواپیمایی فعال که وظیفه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هست و این اداره کل و آن آژانس ها موظفند بر اساس نوع جدابیت های استان در موارد طبیعت و تاریخی و .....
وی تاکید کرد: باید گردشگر داخلی و خارجی جدب کنند ونسبت به برقراری پرواز اقدام کنندالبته با توجه به آمادگی فرودگاه، وجود سازمان حج و زیارت فعال با دفاتر قوی و کارآمد جهت ثبت نام از متقاضیان سفرهای زیارتی حج عمره ویا عتبات عالیات عراق و سوریه و مشهد و برقراری پرواز مربوطه با توجه به اماده بودن فرودگاه و وجود اتاق بازرگانی قوی جهت راه اندازی صادرات و واردات کالا بر اساس توانمندی استان و همچنین رونق صنعت گردشگری.
وی ابراز کرد: در کنار همه این موارد باید درخواستهای مردم و ان ادارات از طریق استاندار و نمایندگان مردم در مجلس از مقامات ارشد دولت درخواست شود.
همه زیرساخت ها برای پروازهای خارجی فراهم است
مدیرفرودگاه یاسوج گفت: هم اینک فرودگاه یاسوج امادگی کامل جهت برقراری پروازهای داخلی و خارجی در طول شبانه روز را دارد.
انصاری فرد تاکید کرد: وظیفه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاههای کشور مهیا نمودن زیرساختها و امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران است.
وی بیان کرد: برای اعزام و پذیرش مسافراندمانند احداث باند پرواز- نصب سیستم روشنایی باند برای پروازهای شبانه- احداث برج کنترل ترافیک برای هدایت پروازها- نصب سیستمهای مهم و حساس ناوبری و ارتباطی- ایستگاه آتش نشانی- تهیه بهترین و قوی ترین خودروهای آتش نشانی-احداث سالن ترمینال با همه امکانات رفاهی-ارتقا فرودگاه به مرز هوایی و تهیه امکانات مربوطه برای برقراری پروازهای بین المللی و غیره که در فرودگاه باسوج فراهم است.
جایگاه اتاق بازرگانی با فرودگاه مجزا است
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: امروزه در بحث توسعه استان های کم برخوردار مهمترین شاخص برای توسعه زیرساخت است که از جمله در حوزه راه، قطار و یا فرودگاه ها و پروازهای استان و شهرستان ها باشد.
عبدالله قبادی افزود: پیگیری های بسیاری برای جذب سرمایه گذار و خدمات دهی به اعضای دارای کارت بازرگانی انجام شده است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاران برای پیگیری کارهایشان در استان با معضل نبود پرواز مواجه اند و مجبورند از شیراز وارد استان بشوند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج ابراز کرد: در بحث فرودگاه هیچگونه دخالتی نداریم و جایگاه اتاق بازرگانی با جایگاه فرودگاه مجزا است و عملا بحث ما این است که فرودگاه به عنوان متولی امر پرواز خودشان پیگیر باشند.
وی عنوان کرد: در جریان تلاش های مجموعه فرودگاه یاسوج هستیم اما می طلبد تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش یابد.
وی تاکید کرد: تیم سه نفره ای ۱۶ آذر ماه از سازمان توسعه تجارت مهمان اتاق بازرگانی یاسوج هستند و مجبور شدند از شیراز پرواز تهیه کردند.
ما باید زیرساخت را در همه بخش ها شامل صنعت، معدن، گردشگری و دیگر بخش ها برای ورود سرمایه گذاران مهیا کنیم.
ما ادعا داریم که یاسوج قطب گردشگری ایران است اما کدام زیرساخت برای آن فراهم بشود.
سفیر عمان به زودی مهمان استان خواهد بود اما همین میهمان های خارجی مجبورند از شیراز وارد استان شوند.
قبادی افزود: فرودگاه گچساران هم فقط ۲ پرواز دارد و با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی و شرکت نفت در آن شهر قرار دارد ۲ پرواز کم است.
وی عنوان کرد: بدون تردید برای تعدد پروازها به فرودگاه یاسوج کمک خواهیم کرد و هیچ گونه کم کاری نخواهیم داشت.
تا مشخص نشدن تاریخ انجام پروازها هیچگونه تبلیغاتی نمی توان انجام داد
مسئول روابط عمومی و اطلاعرسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبههای متعدد فرهنگی و طبیعی یکی از قطبهای مهم گردشگری است، گفت: وجود فرودگاه بینالمللی یکی از ظرفیت های اصلی توسعه گردشگری داخلی و خارجی است.
علی اکبر پاک افزود: نبود پرواز از مرکز کهگیلویه و بویراحمد به شهرهای مختلف جهان باعث شده است تا شهر گردشگرپذیر یاسوج به عنوان مقصد گردشگران خارجی انتخاب نشود.
وی بیان کرد: در صورت فراهم شدن پرواز های خارجی توسط فرودگاه یاسوج، این ادارهکل با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی جهت جذب توریست خارجی و مسافر برای این پرواز ها همکاری می کنند.
مسئول روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تا مشخص نشدن تاریخ دقیق انجام پروازهای خارجی به مقصد کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه تبلیغاتی در این خصوص نمی توانیم انجام دهیم.
مزیت های پروازهای خارجی در یک نگاه
کهگیلویه و بویراحمد قطب کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع دستی است و با راه اندازی این پروازه ها صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.
از دیگر مزیت های راه اندازی پروازها به خارج از کشور ها پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.
همچنین حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اصلی صنعت توریسم می باشد و به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه ها را برای گردشگران امکان پذیر میسازد.
برقراری پروازهای مستقیم خارجی نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد و نخستین اقدام در حوزه گردشگری، فراهم کردن پروازهای خارجی است.
نبود زیرساخت های هوایی و ریلی و بی رغبتی برخی سرمایه گذاران از حضور در استان
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکل بزرگ در استان بحث اشتغال است که در این زمینه باید بستری فراهم شود تا سرمایه گذار با خیالی آسوده در استان سرمایه گذاری کند.
سید علی احمد زاده تصریح کرد: نگاه باید کارکردی باشد و از سرمایه گذار حمایت کنیم زیرا زمانی که سرمایه گذار در استان احساس ناامنی کند دیگر حاضر به سرمایه گذاری نیست.
با این وجود هنوز وعده های حمایت از سرمایه گذاران و ایجاد زیرساخت های لازم برای آن ها رنگ واقعیت نگرفته و در حد شعار باقی مانده است.
به طور حتم در صورتی زیرساختها از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی و جادههای مناسب نباشد سرمایهگذار رغبتی برای حضور و ماندن در استان ندارد و به طور حتم در صورت تامین این زیرساختها اقتصاد استان رونق میگیرد.
تا زمانی که زیرساخت ها مهیا نشود بخش خصوصی و سرمایه گذاران به آن استان نمیآیند.
هم اینک زیرساختهای لازم از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی برای توسعه حوزه اقتصادی شامل سرمایهگذاری و صادرات در استان فراهم نیست.
ضرورت استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد استقرار دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان را یک ضرورت دانست و گفت: حوزه اقتصادی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اتاق بازرگانی بستر لازم برای استقرار دفتر نمایندگی امور خارجه در استان را فراهم کنند.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: با استقرار دفتر نمایندگی وزارت خارجه می توان ارتباط با سفرای کشورمان در کشورهای خارجی را برقرار کرد و پیگیر کارهای تجاری و سرمایه گذاری شد.
وی افزود: باید راهکاری جامع برای مدیریت و فعالیت های حوزه بازرگانی استان و ورود به بازارهای خارجی بخصوص کشورهای همسایه تدوین و اجرا شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تلاش برای جبران عقب ماندگی حوزه بازرگانی استان تاکید کرد و ادامه داد: باید تلاش کرد تا فرصتهای جدیدی برای ارتباط میان استان با دیگراستان های کشور و کشورها خارجی ایجاد شود
سفر۲ روزه و دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال مصوبه های امیدآفرین بسیاری در حوزه زیرساخت های اقتصادی و عمرانی داشت و یکی از آنها افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بود که هم اینک این مصوبه مهم تا حدود زیادی محقق شده و پروازهای فرودگاه یاسوج به چهار روز در هفته افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و فرودگاه یاسوج در قلب یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع شده است.
۲ سال اخیر اتفاقات خوبی برای فرودگاه یاسوج رقم خورد به گونه ای که اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج مهرماه سال ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بخشید و ایجاد زیرساخت هایی برای پرواز شب، توسعه ایستگاه آتش نشانی و شروع مطالعات ترمینال پروازهای خارجی هم انجام گرفت.
از سوی دیگر فرودگاه یاسوج پس از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ۲۹بهمن ماه سال ۹۶ چند صباحی در رکود به سر می برد که اکنون با پیگیری های انجام شده و طبق مصوبه مهم سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد پروازهای آن افزایش یافته است.
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر و خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال ۹۶ تهران را به مقصد یاسوج ترک و در کوه دنا سقوط کرد و پس از این حادثه تلخ فرودگاه یاسوج روزهای سختی را تجربه کرد.
یکی از مصوبه های مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.