اهواز- ایرنا - بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز یکی از مراکز مهم در ارائه خدمات درمانی خوزستان و جنوب غرب کشور است که متاسفانه عوامل مختلفی نظیر گره ترافیکی و ازدحام افراد در ورودی بخش‌های مختلف، خدمات‌رسانی بخش اورژانس این بیمارستان را با چالش مواجه کرده است.

برای رسیدگی به امور درمانی پدر بیمارم که در بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) اهواز بستری شده راهی بیمارستان شدم ولی خیابان‌های اطراف بیمارستان چنان با ازدحام خودروهای همراهان بیماران اشغال شده که امکان تردد به سمت ورودی این مرکز درمانی با دشواری زیادی همراه بود.

به ناچار خودرو را در خیابان های اطراف پارک کرده و پس از عبور از حجم گسترده خودروهای پارک شده و نشده موفق شدم به فضای داخلی بیمارستان راه یابم.

محوطه بیمارستان نیز همچون فضای پارکینگ مملو از همراهان بیمار بود، برخی بیماران حدود ۱۰ همراه داشتند که مرتب در حال تردد در بخش‌های مختلف بودند.

اورژانس بیمارستان که باید مکانی همیشه آماده برای رسیدگی به بیماران اورژانسی باشد نیز با همراهانی پر شده بود که مرتب در قسمت های مختلف سرک کشیده و خدمات رسانی به عوامل بیمارستان را مختل می‌کردند.

اینها بخشی از گفته‌های یک شهروند اهوازی است که برای رسیدگی به وضعیت درمانی پدرش به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز مراجعه کرده و خواستار پیگیری مشکلات این بیمارستان دولتی شده است.

بازدید میدانی خبرنگار ایرنا نیز حاکی از ازدحام و ترافیک سنگین خودروهای بسیار در خیابان‌های اطراف این بیمارستان است، البته افرادی برای ساماندهی و پارک خودروها در نظر گرفته شده‌اند ولی این افراد نیز فقط به دادن برگه و اخذ ورودی بسنده کرده و ظاهرا وظیفه ای دیگر ندارند چرا که بی‌نظمی در پارک خودروها آزاردهنده است.

البته در صورت سرقت یا بروز هر مشکلی برای خودروهایی که هزینه ای بابت پارک پرداخت کرده‌اند نیز کسی مسئولیت ندارد و دقیقا مشخص نیست افراد گماشته شده با عنوان مسئول دقیقا چه وظیفه ای دارند.

همچنین سوالی که همواره باید به دنبال پاسخ برای آن بود؛ چرایی تبدیل خیابان مجاور اورژانس این بیمارستان به محل پارکینگ خودروی هزاران همراه بیمار مراجعه کننده است.

بی نظمی ها به قدری مشهود است که خودروها توجهی به تابلوهای پارک ممنوع نیز ندارند به طوری که حتی در محل ورودی آمبولانس‌های اورژانس خودرو پارک شده است.

این در حالی است که هر لحظه ممکن است بیمار بدحالی در گوشه ای از شهر منتظر آمبولانس باشد ولی ازدحام این خودروها، خروج از بیمارستان را برای نیروهای اورژانس مختل کرده است.

برگشت خلاف جهت برخی خودروها از خیابان شلوغ بیمارستان نیز بر بی نظمی هرچه بیشتر وضعیت ترافیکی اطراف بیمارستان می‌افزاید.

با ورود به بیمارستان با انبوه همراهانی مواجه می‌شویم که به دلایل مختلف مرتب در حال تردد هستند، برخی بیماران نیز با داشتن چند همراه که محوطه بیرونی و داخلی بیمارستان را طی کرده و از ورود به اورژانس و دیگر بخش ها نیز دریغ نمی کنند.

این وضعیت نه تنها منظره ناخوشایندی برای هر مراجعه کننده به بیمارستان ایجاد می‌کند بلکه روند رسیدگی به بیماران توسط کادر درمان را نیز مختل خواهد کرد.

در این بین یکی از بیماران که حال او وخیم بوده، فوت می‌کند و شیون و زاری چندین و چند همراه فرد مرحوم، وضعیت روحی سایر بیماران را دستخوش تغییرات خواهد کرد.

بیمارانی که در این بیمارستان بستری شده اند برای طی مراحل درمانشان نیازمند آرامش و سکوت هستند ولی مگر بی‌نظمی و ازدحام همراهان اجازه می‌دهد؟

از دیرباز نصب تابلوهایی که تصویر کودکی که به نشانه سکوت انگشتش را بر دهانش گذاشته نشان دهنده اهمیت حفظ سکوت در مراکز درمانی را تداعی کرده چرا که لازمه بهبود بیمار، قرارگرفتن در فضایی بدون تنش و ازدحام جمعیت است.

به نظر می رسد وجود همراهان بیمارانی که به قصد دلسوزی در بیمارستان حضور یافته اند نه تنها دردی از درد بیماران کم نمی‌کند بلکه روند درمان و خدمات‌رسانی را نیز به اختلال می‌کشاند.

موضوع را از پلیس راهور استان خوزستان پیگیر می‌شویم تا بدانیم مسوول رسیدگی به وضعیت ترافیکی اطراف بیمارستان‌ها کیست.

توقف در ۱۵ متری ورودی بیمارستان ها و اورژانس ممنوع است

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: با چالش‌هایی در خصوص ترافیک برخی بیمارستان‌ها از جمله امام خمینی(ره) , گلستان و مهر اهواز روبه‌رو هستیم.

به گفته سرهنگ سعید حسنوند، تابلوهای توقف ممنوع در نقاط موردنظر نصب شده و تیم های گشت راهور به محض مشاهده تخلف روزانه اعمال قانون می کنند، جریمه پارک خودرو در چنین مواردی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ریال است که پایین بودن مبالغ اعمال شده برای جریمه، بازدارنده نیست؛ از طرفی این موارد جزو موارد توقیف خودرو نیست تا خودروها به پارکینگ منتقل شوند.

وی نبود پارکینگ مناسب را از عوامل ایجاد گره‌های ترافیکی اطراف بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: مکان مناسبی برای پارکینگ در بیمارستان گلستان در نظر گرفته نشد، اطراف این بیمارستان نیز برج‌های بدون پارکینگ ساخته شده و وضعیت بیمارستان مهر نیز همین گونه است.

سرهنگ حسوند ادامه داد: شهرداری یک طرح مهندسی برای بیمارستان امام (ره) آماده کرده که امیدواریم اجرا و وضعیت ترافیک بهتر شود.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز بیان کرد: در این خصوص نشست‌هایی با حضور فرماندار و معاون دادستان اهواز انجام و مقرر شد اصلاحات هندسی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد گفت: مشکل هندسی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نیز ترافیک ایجاد کرده و هنگام سوار یا پیاده کردن بیمار مشکلات ترافیکی بسیاری ایجاد می شود.

سرهنگ حسوند با اشاره به اینکه برخورد با این نوع تخلفات توسط نیروهای راهور انجام می‌شود اظهار کرد: پیش بینی فضای مورد نیاز ویژه پارکینگ لازم است و رفع اصلاح هندسی توسط شهرداری در دستور کار قرار گیرد و در کمیته‌های مختلف بررسی شود.

موضوع را از طریق روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز جویا شدیم که عنوان شد: مدیریت محوطه خارج از بیمارستان در حوزه اختیارات بیمارستان نیست و متولی رسیدگی به مسایل خیابان مربوط به شهرداری و راهنمایی و رانندگی است با این وجود در این خصوص نشست‌هایی با شهرداری، فرمانداری و راهور برگزار و موضوع مطرح شده تا چاره اندیشی شود.

به گفته معاون توسعه منابع بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، مشکل ترافیک اطراف این بیمارستان از حدود یکسال پیش در راستای خدمت رسانی بهتر به بیماران مطرح است ولی با وجود پیگیری‌های صورت گرفته نتیجه ملموسی حاصل نشده است.

محمد احمدی به شرایط جغرافیایی بیمارستان اشاره کرده و می گوید: به علت اینکه بیمارستان در ضلع شمالی و جنوبی بین مناطق مسکونی محصور شده ترددها در یک خیابان کم عرض انجام می شود و ورودی اورژانس به عنوان محل تردد بیماران و آمبولانس، با ترافیک زیادی همراه است.

وی با بیان اینکه درب مقابل که ورودی کارکنان، پزشکان و اساتید است نیز گرفتار این مشکل است گفت: این مشکل از راه های مختلف پیگیری شده است، مسوولان بیمارستان مکاتبات زیادی از سال ۹۲ تاکنون برای حل این مشکل با مراجع ذیصلاح داشته اند.

احمدی ادامه می دهد: پیرو این نامه نگاری ها، پیگیری ها از حدود هشت ماه اخیر از سر گرفته شده که منجر به نشست‌هایی با حضور نماینده بیمارستان، نماینده شهرداری و راهور شده و مصوباتی در چند حوزه به همراه داشته است.


باید فکری برای پارکینگ اطراف بیمارستان شود

معاون توسعه منابع بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز می گوید: از سال ۱۳۳۰ که سنگ بنای این بیمارستان گذاشته شده امکان توسعه وجود نداشته است البته توسعه بخش‌ها و ساختمان انجام شده ولی امکان توسعه فضای پارکینگ نبوده است.

به گفته وی، برای اعضای هیات علمی، دستیاران و دانشجویان فضای پارکینگ در نظر گرفته شده، برای پرسنل بیمارستان نیز زمینی برای پارکینگ مسطح شده است ولی فضای پارکینگ برای شهروندان مراجعهه کننده به بیمارستان وجود ندارد.

احمدی با بیان اینکه فضای محدود خصوصی برای پارکینگ وجود دارد که جوابگو نیست می افزاید: طی نشست‌ها و پیگیری‌های انجام شده درنظر گرفتن پارکینگ و احداث پارکینگ طبقاتی برای بیمارستان مطرح شد.

معاون توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اظهار کرد: طی نشست های برگزار شده مصوب شد شهرداری پیگیری‌های لازم را برای درنظر گرفتن فضایی زیر پل سیاه انجام دهد؛ طرح‌های دیگری نیز پیشنهاد شده ولی اجرای آنها در میان مدت و کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.

ساماندهی مسیرهای منتهی به بیمارستان ضروری است

وی می گوید: برخی خودروها در خیابان ۲۴ متری خلاف جهت حرکت می کنند که می توان با استقرار نیروی راهور و اعمال جریمه فضا را مدیریت کرد؛ از طرف دیگر پارکبان‌های بیمارستان شناسنامه مشخصی ندارند و در واقع مجوزی از طرف شهرداری و راهور برای فعالیت ندارند که این موضوع باید بررسی شود.

احمدی ادامه می دهد: نشستی برای دستیابی به حقوق عامه با پیگیری معاون دادستان برگزار و تکلیف شد شهرداری، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی در احداث فضای پارکینگ عمومی، ساماندهی تردد وسایل نقلیه و ساماندهی پارکبان ها همکاری لازم را داشته باشند.

معاون توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز با تاکید بر اینکه موضوع باید با اعمال قانون مدیریت شود اضافه کرد: البته گشت سیار نیروی انتظامی فعال است ولی شهرداری و دادستانی نیز پیگیر پارکبان های مستقر هستند.

تردد روزانه بین ۶ تا هفت هزار نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز

وی در خصوص ازدحام جمعیت در محوطه بیمارستان و برخی بخش ها نیز می گوید: کنترل همراهان بیماران بستری، راحت تر از همراهان بیماران اورژانسی است ولی ازدحام در بزرگترین بیمارستان جنوب غرب کشور از نظر تعداد تخت تا حدی طبیعی است چرا که این بیمارستان بیش از یک هزار تخت بستری و سرپایی دارد که در هر مقطع زمانی مراجعه کننده دارند.

به گفته احمدی، با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم یک هزار بیمار در تخت بستری هستند که هر کدام حداقل یک یا ۲ همراه دارند.

معاون توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز ادامه می‌دهد: بیمارستان با حدود ۲هزار و ۴۰۰ پرسنل، در هر نوبت به یک هزار نفر خدمات می پردازد علاوه بر این، میانگین تعداد مراجعان به اورژانس بیمارستان در روز نیز حدود یک هزار نفر و همچنین پذیرش درمانگاه این بیمارستان نیز به همین تعداد برآورد می شود.

به گفته وی تصاویر دوربین‌های بیمارستان نشان می‌دهد روزانه بین ۶ تا هفت هزار نفر در این بیمارستان تردد می کنند که مواجهه آنها در اورژانس دشوار است.

احمدی اظهار می‌کند: در سه لایه ورودی حیاط اورژانس، تریاژ و دیگر بخش ها، ورود و خروج افراد کنترل می‌شود ولی حقیقت این است که تعداد مراجعان به بیمارستان بسیار زیاد است.

معاون توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز به ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان طی سالهای اخیر اشاره کرده و می‌گوید: اگر طی سالهای گذشته میزان اشغال تخت های بیمارستان زیر ۶۵ درصد بوده الان در بسیاری از بخش ها به بالای ۱۰۰ درصد رسیده است.

ضریب اشغال تخت در اورژانس طی آبانماه ۱۵۰ درصد بوده است

وی ادامه داد: ضریب اشغال تخت در اورژانس این بیمارستان طی آبان‌ماه ۱۵۰ درصد بوده که فراتر از ظرفیت است، ظریب اشغال تخت در بخش های مراقبت‌های ویژه نوزادان بالای ۱۳۰ درصد و در بخش‌هایی مانند زنان و زایشگاه بالای ۱۰۰ درصد اعلام شده است.

احمدی گفت: با احتساب روزهای تعطیل که تعداد بیماران و عمل‌های جراحی، برخی بخش های فوق تخصصی مانند پیوند قرنیه و پیوند حلزون کمتر است ضریب اشغال تخت بیمارستان در ماه گذشته به صورت کلی ۹۲ درصد بوده و حجم مراجعان بسیار بالاست.

به گفته معاون توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز با وجود چنین آماری در مواجهه با بیمار و همراه بیمار اولویت این است که خدمات متوقف نشود و در صورت نیاز حتی به بیمار روی پتو، برانکارد و صندلی خدمات دهی شود.

از آنجایی که بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز سطح سه فوق تخصصی و مرکز ارجاع بیماران استان است؛ در صورت پذیرفته نشدن بیماران، برای ادامه درمان باید به خارج از استان منتقل شوند.

با وجود موارد مطرح شده و توضیحات دقیق و کامل مسوولان مربوطه، پیش‌بینی فضای پارکینگ برای مدیریت رفت و آمد بیماران و همراهان باید در دستور کار مسوولان بیمارستان‌ها قرار گیرد تا شاهد ازدحام و ترافیک درب بیمارستان و اورژانس نباشیم.

البته مشاهده صحنه هایی از ازدحام همراهان بیمار نیز به یک بیمارستان ختم نمی‌شود و بقیه بیمارستان‌ها نیز بارها چنین وضعیت‌هایی را تجربه کرده اند.

ولی انتظار می رود نحوه صحیح عیادت از بیمار برای شهروندان فرهنگ‌سازی شود تا دلسوزی افراد نگرانی بیشتری برای بیمار ایجاد نکند و کادر درمان را در ارایه خدمات آزار ندهد.

همچنین انتظار می رود مسوولان بیمارستان ها مدیریت بیشتری بر این موضوع داشته باشند و با درنظر گرفتن مکان مناسب برای پارکینگ بیمارستان ها اجازه حضور غیرضروری افراد به محوطه بیمارستان داده نشود تا نظم مجموعه حفظ شود و بیماران با آسایش خاطر از خدمات بیمارستانی بهره مند شوند.