شیراز- ایرنا - مرمت و بهسازی مسیر مواصلاتی عشایری سرمشهد کازرون به خیرک دشتستان بوشهر که یکی از مهمترین مطالبات عشایری به شمار می‌رود در دستورکار متولیان امر قرار دارد که با بهره‌برداری از این طرح مسیر تردد فعلی نسبت به محور قبلی بیش از ۷۰کیلومتر کوتاه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس سرشماری ثبت شده، جمعیت عشایر فارس ۱۲۰هزار نفر است و این استان از ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده بهره می‌برد که می‌توان گفت این قشر ۲.۵ تا سه درصد جمعیت فارس را شامل می‌شوند.

مطالبه عشایر؛ ایمن‌سازی جاده‌ها

جمعیت قابل‌توجه عشایر در مناطق مختلف فارس و تردد ایل‌نشینان در این مناطق باعث شده که استان فارس به یکی از قطب‌های مهم عشایری کشور تبدیل شود و این ظرفیت، ضرورت توجه به مطالبات عشایرنشینان را نیز بیش از پیش نمایان ساخته است.

این در حالیست که ایمن‌سازی جاده‌های عشایر به عنوان یکی از مهمترین مطالبات این قشر در استان فارس مطرح است؛ جاده‌هایی که محل تردد و محورهای ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر هستند و کوچندگان معمولاً در این مسیرها با گروهی از ایلیاتی‌ها و روستائیان همسایه ارتباط و دادوستد برقرار می‌کنند اما تصرف و نابودی این ایل‌راه‌ها در طول سال‌های گذشته موجبات بروز مشکلات بسیاری برای عشایر را فراهم کرده است.

بازدید از مسیر مواصلاتی سرمشهد کازرون به خیرک

یکی از این ایل راه‌ها که مرمت و بهسازی آن مطالبه ۴۰ ساله عشایرنشینان فارس است مسیر مواصلاتی سرمشهد کازرون به خیرک دشستان بوشهر است که برای حل این مشکل اخیراً نشست مشترکی با حضور مسئولان امور عشایر فارس و بوشهر و فرمانداران دشتستان و کازرون در محل بوم‌گردی عشایری خیرک برگزار شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس در بازدید از مسیر مواصلاتی سرمشهد کازرون به خیرک دشستان بوشهر دلیل اهمیت راهسازی و راهگشایی این مسیر را تردد عشایر از این جاده و وجود مناطق و مراتع عشایر در پیرامون آن دانست و گفت: این مسیر که درحال مرمت و بهسازی است یکی از درخواست‌های بلندمدت و بیش از ۴۰ساله ایلات، طوایف و تیره‌های عشایری شهرستان‌های کازرون فارس و دشتستان بوشهر بوده است.

عبدالحمید کریمی افزود: باتوجه به احصا مشکلات شهرستان‌های فارس توسط تیم‌های فنی و مهندسی اداره کل امور عشایر فارس، مهمترین خواسته عشایر شهرستان کازرون بازگشایی و تردد از مسیر یاده شده بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و حمایت‌های فرماندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان کازرون، طرح‌های مطالعاتی مسیر جاده و ابنیه‌های مورد نیاز آغاز و با تأمین اعتبارات لازم از سوی اداره کل امور عشایر فارس طرح به مرحله اجرا رسید.

کریمی به نقش چشمگیر فرماندهی مهندسی تیپ تکاور بسیج سازندگی امام سجاد (ع) کازرون اشاره کرد و گفت: پس از طی مراحل قانونی برای اجرای طرح مسیر تردد سرمشهد به خیرک و با پیگیری‌های اداره امور عشایر کازرون، رایزنی‌ها و مذاکرات لازم برای اجرای پروژه با استفاده از تجهیزات و تجربیات گسترده مهندسی تیپ تکاوری بسیج سازندگی امام سجاد(ع) این شهرستان در امر راهسازی و بهسازی مسیرهای تردد در مناطق روستایی و عشایری صورت گرفت.

میزان پیشرفت پروژه

مدیرکل امور عشایر فارس در رابطه با میزان پیشرفت پروژه افزود: جاده مواصلاتی از سرمشهد تا مرز استان بوشهر مسافتی در حدود ۱۳ کیلومتر است که تمام مسیر کاملا بازگشایی و راهسازی شده است.

وی اضافه کرد: ۶ کیلومتر این طرح بطور کامل زیرسازی مهندسی شده و همچنین هزار و ۴۰۰ متر ابتدای مسیر نیز آسفالت شده است.

کریمی ادامه داد: باتوجه به انجام مطالعات لازم در طول مسیر، این جاده تا مرز استان بوشهر نیاز به ۲۷ ابنیه در حوزه استحفاضی کازرون جهت حفظ آن از خطر سیلاب و دیگر سوانح دارد که از این تعداد پنج ابنیه بطور کامل انجام شده و ۲۷ ابنیه دیگر در حال احداث است.

مدیرکل امور عشایر فارس بر اهمیت اتمام پروژه این مسیر مواصلاتی تأکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه این راه از منظر پدافند غیرعامل نیز بسیار پراهمیت است و افزون بر آن قابلیت تبدیل به مسیر و شاهراه اقتصادی عشایری و روستایی در ابعاد گردشگری، کشاورزی و دامداری بین ۲ استان فارس و بوشهر را داراست و موجب خروج بخش جره بالاده و روستای سرمشهد از بن بست و اتصال آنها در کوتاهترین زمان به استان بوشهر می‌شود، لذا تا این لحظه نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال از طریق اداره کل امور عشایر فارس هزینه شده است.

هموارشدن مسیر مواصلاتی و تسهیل عبور و مرور

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر نیز با اشاره به جایگاه ویژه اقتصادی و قرابت فرهنگی مناطق عشایری خیرک و سرمشهد گفت: منطقه خیرک دشتستان دارای طبیعت بکر و چشم نوازی است که اجرای پروژه بزرگ جاده مواصلاتی خیرک به سرمشهد می‌تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری عشایری این منطقه و به بالفعل رساندن ظرفیت بسیار بالای گردشگری این منطقه داشته باشد.

مهدی رستمی افزود: با اجرای این طرح، ضمن کوتاه و هموارشدن مسیر مواصلاتی، عبور و مرور تسهیل یافته و موجب ارائه خدمات بیشتری به عشایر و روستائیان این مناطق می‌شود، لذا با همت مسئولان هر ۲ استان تصمیم های خوب و جدی جهت اجرای آن اتخاذ شده است.

رستمی به تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده امور عشایر بوشهر به این پروژه اشاره کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد که این پروژه طی یکسال آینده به بهره برداری رسیده و در دسترس عشایر و عموم مردم قرار گیرد.

برنامه زمانبندی برای بهره‌برداری از پروژه

فرماندار کازرون نیز این پروژه بزرگ را محصول یک کار جهادی و با انسجام شهرستان‌های کازرون و دشستان معرفی کرد و گفت: از سوی استان فارس و شهرستان کازرون و روستای سرمشهد پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده و با توجه به اینکه این راه را باید بین ۲بخش درنظر بگیریم، باید این مسیر را یک مسیر جایگزین قرار دهیم که در صورت نیاز و از منظر پدافند غیرعامل بتوانیم در موارد اختصاصی استفاده کافی را از آن داشته باشیم.

محمد علی بخرد افزود: با در نظر گرفتن منابع بین بخشی شهرستان‌های مرزی فارس و بوشهر امیدواریم این جاده که در جهت حفظ امنیت و بهره‌مندی از منابع هر ۲شهرستان برای اهالی آنها و عموم مردم در دست احداث است طی یکسال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

فرماندار دشتستان نیز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ظرفیت عشایر استان بوشهر در منطقه دشتستان مستقر هستند، گفت: با راه‌اندازی این مسیر و طرح‌های خوبی همچون طرح مسیر مواصلاتی بین ۲استان بوشهر و فارس باید از تمام ظرفیت‌های عشایر و روستاییان در جهت رشد منطقه بهره‌برداری شود.

احمد بنافی ادامه داد: فرمانداری دشتستان در تلاش است که روستای خیرک که از روستاهای گردشگری دشتستان بشمار می‌رود را با این راه از بن‌بست خارج کرده و با کمترین مسافت ممکن به شهرستان کازرون متصل کند تا در اسرع وقت با اخذ مشاور و باتوجه به زیرسازی‌هایی که از قبل از سمت خیرک به سرمشهد انجام شده، ادامه مسیر هم به بهره‌برداری کامل برسد.

در این بازدید جمعی از معتمدین عشایری هر ۲شهرستان و مناطق عشایری و شوراهای عشایری مسائل و موانع خدمات رسانی به عشایر را مطرح کردند و دستورات لازم جهت احصا و رفع آنها از سوی مسئولان حاضر در جلسه صورت گرفت.

چه اعتباراتی به مرمت ایل‌راه‌های فارس اختصاص داده شده است؟

طبق آخرین آمارها، مرمت و بازسازی راه‌های عشایری در سطح شهرستان‌های فارس در سال ۱۳۹۹ به طول ۲هزار و ۷۵۷ کیلومتر و با اعتبار مصوب ۴۸ هزار و ۴۰۸ میلیون ریال و تخصیص اعتبار هفت هزار و ۴۰میلیون ریال بوده است.

تسطیح و ریگلاژ راه‌های عشایری به طول چهار هزار و ۸۰۷ کیلومتر و با اعتبار مصوب ۸۸ هزار و ۹۵۱ میلیون ریال و تخصیص اعتبار ۲۶ هزار و ۳۷میلیون ریال از جمله اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ بود.

در سال ۱۴۰۱ نیز تسطیح و ریگلاژ راه‌های عشایری در سطح شهرستان‌های فارس به طول ۶هزار و ۵۱۸ کیلومتر و با اعتبار مصوب ۱۳۶ هزار و ۲۰ میلیون ریال و تخصیص اعتبار ۱۲۲ هزار و ۱۳۱ میلیون ریال انجام شد و این اقدامات همچنان ادامه دارد.