غلامرضا رضاییفر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ماده ۷ آییننامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین استانداردهای طراحی درگاهها و وبگاههای الکترونیکی (سامانههای ارائه خدمات الکترونیکی) همه دستگاههای مشمول به منظور مناسبسازی و دسترسپذیری افراد دارای معلولیت ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آییننامه، اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۶ تصویب شد و در سال ۱۳۹۷، آییننامه آن نوشته شد و قرار بود سازمان استاندارد، ملاکهایی را با توجه به استانداردهای بین المللی تدوین کند و آن را ظرف ۶ ماه ارائه دهد و دستگاهها نیز ظرف سه ماه آن را اجرایی کنند. از نظر زمانی سال ۱۴۰۰ باید اجرایی میشد یعنی اکنون دو سال است که باید همه دستگاهها، وبگاهها را برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسبسازی میکردند.
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: طبق مکاتبات و پیگیریها با حدود ۹۹ دستگاه، فقط ۱۰ دستگاه پاسخگو بودند و ۸۹ دستگاه و وزارتخانه اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند و اخیرا نیز متوجه شدیم که برخی دستگاهها اقداماتی انجام دادند اما پاسخ مکاتبه ما را ندادند.
رضاییفر با اشاره به مصوبات ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی افزود: اسامی ۸۹ دستگاه که در امر مناسبسازی اقدامات مقتضی را انجام ندادهاند به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کردیم تا از طریق مجاری قانونی پیگیری شود.
وی ادامه داد: تصور کنید یک فرد نابینا یا کم بینا میخواهد وارد سایت وزارتخانهای شود، با توجه به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت او باید این امکان را داشته باشد. برای این کار باید نرم افزاری را نصب کنند که مثلا برای فرد کم بینا، فونتها را درشت میکند، کنتراست را زیاد میکند، فاصله متن را زیاد میکند، کارهایی میکند که در واقع دیدن آن متن برای آن فرد کم بینا بهتر شود یا برای افراد نابینا سیستمهای صوتی می گذارند که همان متن را به صورت صوتی برای برای فرد نابینا بخواند.
مناسبسازی وبگاه برخی دستگاهها نمایشی بود
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: مناسب سازی وبگاهها را پیگیری می کنیم و سعی می کنیم بقیه دستگاه ها تا پایان امسال این کار را انجام دهند اما همان دستگاههایی که وبگاهها را مناسب سازی کردند، مشکل داشتند. وبگاههای چند دستگاه را بررسی کردیم که برخی سیستمها فقط جنبه نمایشی داشت.
مناسب سازی وبگاهها را پیگیری می کنیم و سعی می کنیم بقیه دستگاه ها تا پایان امسال این کار را انجام دهند اما همان دستگاههایی که وبگاهها را مناسب سازی کردند، مشکل داشتند. وبگاههای چند دستگاه را بررسی کردیم که برخی سیستمها فقط جنبه نمایشی داشت
رضاییفر افزود: وبگاههای دستگاهها از طریق تشکلهای نابینایان ارزیابی میشود. در واقع آنها بهتر از هر کس دیگری میتوانند وبگاهها را ارزیابی کنند؛ بنابراین فهرست دستگاهها را به شبکه نابینایان دادیم و آنها این وبگاه ها را چک کردند اما با توجه به اینکه این موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع دادیم و دوباره نیز در دستورکار جلسه ستاد مناسب سازی قرار گرفته است، امسال با جدیت بیشتری پیگیری میکنیم.
وی تصریح کرد: در کمپینهای معلولان در فضای مجازی دعوت میشوم و در این فضاها مورد سئوال قرار میگیرم و هنگامی که میبینم هیچکدام از شرایط راضی نیستند، شرمنده میشوم. فکر نمیکنم هیچ معلولی از وضعیت مناسبسازی در شهر از ابعاد گوناگون از جمله وبگاهها، تردد و حمل و نقل راضی باشد؛ به خاطر اینکه کمبود و نقایص زیاد است و انتظارات افراد دارای معلولیت به حق.
نابینایان، شاکی اصلی عدم مناسب سازی وبگاهها
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: در زمینه وبگاهها بیشتر افراد دارای کم بینایی و نابینایی شاکی هستند. آنها میخواهند از اخبار از طریق سایتهای خبری مطلع شوند. حق آنها است که بتوانند وارد سایتها شوند و مانند یک فرد بینا بتوانند استفاده کنند و قانون نیز این حق را برای آنان قائل شده اما متاسفانه هنوز عملی نشده است.
رضایی فر افزود: به طور مثال دانشجویان و اهل علم نابینا برای تحقیقات، همه جا نمیتوانند از خط بریل استفاده کنند. اگر این نرم افزار باشد خیلی جاها در کتابخانهها، دستگاهها و وزارتخانهها میتوانند مانند دیگر افراد سالم از این اطلاعات استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع مناسبسازی و دسترس پذیری موضوعی است که بسیاری اوقات مغفول مانده و امید است با کمک رسانهها شاهد بهبود وضعیت باشیم.