تهران- ایرنا- مسئول بهداری قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: سه هزار بهدار رزمی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها امدادگر و ۵۰۰ نفر پرستار، پزشک، داروساز و دندانپزشک بودند که حین انتقال در زیر آتش به شهادت رسیدند و تا امروز کار بزرگی برایشان انجام نشده است. 

به گزارش ایرنا به نقل از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار نصرالله فتحیان روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه جاری در نشست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای بهداری رزمی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس هزاران امدادگر، صدها پرستار و ده‌ها پزشک در بهداری رزمی کار بزرگی را انجام دادند و به شهادت رسیدند من در مقابل شهید رهنمون احساس عجز می‌کنم، در مقابل شهید ممقانی، شهید عارفی و شهید آرشیان احساس کوچکی می‌کنم، این‌ها مسئولان بهداری لشکرها بودند. ما ماندیم برای ما کتاب نوشته شد، آن‌ها در آسمان‌ها خیلی معروف‌تر هستند.

مهم‌ترین اقدام بهداری رزمی؛ ایجاد یک ظرفیت از خط مقدم تا عقبه در جنوب، غرب و شمال غرب

وی با بیان این‌که هنر بهداری رزمی سپاه یا بهداری رزمی جنگ این بود که یک ظرفیت ایجاد کرد، تصریح کرد: ظرفیت سپاه همین یگان‌های رزمی بود که فراهم کرد ما نتوانستیم پزشک حاذق جراح درجه یک را بیاوریم و در بیابان بگوییم هر کاری می‌خواهی انجام بده.

سردار فتحیان اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که بهدار رزمی انجام داد یک ظرفیت از خط مقدم تا عقبه در جنوب، غرب و شمال غرب ایجاد کرد. این ظرفیت پست امداد بود، هزاران پست امداد، صدها اورژانس عملیاتی، این‌ها حرفش آسان است ولی زیر خط آتش این‌ها را ایجاد کردن کار خیلی دشواری است. ده‌ها بیمارستان صحرایی، چون مجهزترین امکانات را آنجا کشیدند.

وی با بیان این‌که ایجاد شبکه زنجیره‌ای از خط مقدم تا اقصی نقاط ایران برای تخلیه مجروحان، دومین اقدام در بهداری رزمی جنگ بود، گفت: برای این مهم باید ناوگان های زمینی، ریلی و هوایی به کار گرفته می‌شد تا حمل مجروح انجام می‌شد. به لطف و عنایت خداوند رکورد تخلیه مجروحان را در جنگ‌ها شکستیم اما این کار بدون این زنجیره موفق نمی‌شد.

فعالیت ۱۵۰ هزار نفر نیروی بهداری رزمی در جنگ

فتحیان با بیان اینکه ما در طول جنگ ۱۵۰ هزار نفر نیروی بهداری رزمی در جنوب، غرب و شمال غرب داشتیم، گفت: ۵۰ نفر پزشک و پرستار، حدود ۱۵ درصد کادر از ارتش و سپاه و ۸۵ درصد نیروی بسیجی و داوطلب بودند. نیروی داوطلب با فرمان امام برای تکلیف آمده بود.

در صورت نبود امکانات بیش از صد هزار نفر به شهدا اضافه می‌شد

وی با بیان اینکه بهداری رزمی به دنبال فراهم کردن امکانات برای پزشکان و جراحان بود، توضیح داد: این نیروی داوطلب اگر در عملیاتی تا آخر می‌آمد ولی امکان عمل جراحی برایش فراهم نبود نمی‌توانست عمل جراحی قلب باز انجام بدهد، یک سازوکار و امکاناتی می‌خواست، آن امکانات باید فراهم می‌شد، کار بهداری رزمی این بود که آن امکانات را فراهم کند.

سردار فتحیان گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از یک‌میلیون مجروح و مصدوم شیمیایی را مورد معالجه و درمان کادر درمان قرار دادیم، اگر این مراکزی که عرض کردم نبود به تعبیر متخصصینی که در این حوزه تخصص و احاطه کامل دارند بیش از صد هزار نفر به شهدای ما اضافه می‌شد؛ بنابراین، این نقش یک رسته تخصصی در جنگ است که قطعاً اگر نبود به آمار شهدا اضافه می‌شد.