تهران – ایرنا – آمریکا و سوئد نخستین توافق همکاری نظامی میان دو کشور را امضا کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر افزود: در شرایطی که سوئد، کشور حوزه اسکاندیناوی در انتظار پیوستن به ناتو است، با آمریکا نخستین توافقنامه همکاری نظامی- دفاعی را امضا کرد که به تقویت روابط نظامی و امکان برگزاری رزمایش‌های دوجانبه می انجامد.

بنابراین گزارش و بنابر اعلام پنتاگون، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و «پال جانسون» (Pal Jonson) وزیر دفاع سوئد این سند همکاری را امضا کردند.

در بیانیه پنتاگون دراین باره آمده است: این پیمان دفاعی راه را برای نیروهای آمریکایی برای انجام عملیات در سوئد، از جمله وضعیت حقوقی پرسنل نظامی آمریکایی، دسترسی به مناطق جهت استقرار و افزایش تجهیزات نظامی (در خاک سوئد) هموار می‌سازد.

این بیانیه می افزاید: دو کشور بر اهمیت ادامه حمایت قاطع از اوکراین در مواجه با روسیه به توافق رسیدند.

درحالی که کشورهای فنلاند و سوئد در پی وقوع جنگ اوکراین درخواست عضویت ناتو را دادند؛ فنلاند در ماه آوریل به این پیمان نظامی ملحق شد، اما سوئد همچنان در انتظار تصویب پارلمان های ترکیه و مجارستان است.

وزارت خارجه سوئد نیز دربیانیه ای دراین زمینه اعلام کرد: توافق جدید دفاعی آمریکا و سوئد چه پیش و چه پس از ملحق شدن به ناتو بطور یکپارچه اعمال خواهد شد. سوئد یک شریک توانمند دفاعی است که از ارزش های ناتو دفاع خواهد کرد.