به گزارش ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده در نشست تبیین برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، توضیحاتی را درباره این برنامه ارائه کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته اقدامات و خدمات زیادی در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام شده است اما برنامهای را تنظیم کردیم که چالشهای برنامههای گذشته به حداقل برسد.
وی با اشاره به چالش های حوزه پرورشی و مدارس، افزود: حجم بالای دستورالعملهای دریافتی، موازیکاری مجموعهها در حوزه پرورشی و فرهنگی، عدم تدارک فرصت لازم در برنامه هفتگی مدارس، غفلت از عاملیت دانشآموزان در طراحی و اجرای برنامهها و تصدیگری مربیان در فعالیت ها، عدم امکان نظارت و اثربخشی برنامه ها، کمبود منابع انسانی و مالی، عدم امکان ارزیابی عملکرد پرورشی مدارس، بیاطلاعی دانشآموزان و خانوادهها از کمیت و کیفیت فعالیتهای پرورشی، جذاب نبودن فعالیتهای مدارس از جمله چالشهای این حوزه بوده است.
باقرزاده اضافه کرد: برای رفع این چالشها مطالعه زیادی انجام شده است تا اصول، سیاست ها و راهبردها را تغییر دهیم؛ اصل اول سند تحول بنیادین است همچنین اصول دیگری مانند مشارکت فعال ارکان تربیت، اصل مدرسه محوری و فراگیر شدن فعالیتها، مشارکت همه ارکان، یکپارچهسازی فعالیتها واولویت دادن برخی فعالیتها مدنظر است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: راهبرد اصلی، ساده سازی فعالیتها برای کمک به اجرای فعالیتها و برنامهها خواهد بود همچنین ساماندهی و ایجاد وحدت رویه از جمله محورهای راهبردی است.
وی اضافه کرد: براساس سیاستها، اهداف و راهبردها امسال برنامه فراگیر تدوین و به مدارس ارسال شد زیرا به دنبال پررنگ شدن فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در مدارس هستیم و با اجرای این برنامه رضایت رهبر معظم انقلاب نیز از برنامههای مدارس افزایش پیدا میکند.
باقرزاده افزود: در این برنامه پنج محور و هدف پایه را درنظر گرفتیم؛ ایمان، امید، نشاط، هویت و خردورزی از جمله این موارد است که برای هریک، فعالیت محوری داریم. در محور «خردورزی» فرصتی را فراهم میکنیم که سوالات دانش آموزان احصا شود و فرصتی برای گفت و گو داشته باشند همچنین ثبت سوالات در معرض دید مدیر و مربی مدرسه قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در هدف «ایمان»، اقامه نماز جماعت را در رأس کار قرار میدهیم. در این هدف، تمهید اقامه نماز در دستور کار قرار دارد و اگر بتوانیم نماز را در مدارس و در بین دانش آموزان نهادینه کنیم به اهداف کلان خود می رسیم زیرا نماز انسان را شاکر و عابد میکند.
باقرزاده تصریح کرد: هدف پایه سوم «امید» است. در این هدف اردوها و سفرهای تربیتی را قرار دادیم که نشاط آفرین و امیدآفرین است. باید کمک کنیم دانش آموزان را دو روز در سال به سفر تربیتی ببریم و یکی از اولیا را به عنوان اردویار انتخاب کنیم و از او برای برگزاری این سفرها کمک گیریم.
وی اضافه کرد: برنامه اردو در برنامه هفتم نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و دولت، آموزش و پرورش را مکلف کرده است که اجرای اردو در سال تحصیلی انجام شود. این خبر بسیار خوبی است که برای اولین بار کلمه اردو در برنامه کلان کشور قرار گرفته است؛ در این راستا در سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون نفر روز اردو برگزار شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: در هدف پایه «هویت» نیز عضویت دانش آموزان در تشکلهای دانشآموزی را در دستور کار داریم. مدیران مدارس باید دانش آموزان را تشویق کنند تا در این تشکلها عضو شوند و هویت اجتماعی آنها شکل گیرد. اجرای این طرح ها بعد از راهاندازی تشکلهای دانشآموزی برعهده دانش آموزان خواهد بود.
وی با تاکید براینکه محور اصلی برنامه فراگیر، نقش دادن به دانش آموزان است به هدف پایه دیگر این برنامه اشاره کرد و افزود: در هدف پایه «نشاط» نیز برنامه محوری، برگزاری مسابقات و جشنواره ها است و مدیران باید بر شرکت دانش آموزان در یک فعالیت گروهی نظارت داشته باشند.
وی با بیان چند نکته اجرایی تاکید کرد: مدیران مدارس باید این برنامه را اجرا کنند و ۷۰ درصد دانش آموزان را پوشش دهند همچنین روحانیون طرح «امین» نیز باید در اجرای این برنامه همکاری داشته باشند.
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان را به گفتن اذان زنده دعوت میکنیم تا این فریضه در مدارس از سوی دانش آموزان به جا آورده شود و تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز در مسابقات اذان اعلام آمادگی کردهاند.