به گزارش ایرنا، اکبر قنبرپور روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی با مشکلاتی مانند آلودگی زیست محیطی محل دفن زباله های البرز در حلقه دره و عدم برخورداری از جاده مناسب دسترسی مواجه است.
وی با اشاره به طرحهای پیشنهادی در راستای توسعه فعالیتها در تمام بخشها از پروازباری گرفته تا مسافری و آموزشی در فرودگاه بینالمللی پیام که در سفر هیات دولت به البرز مطرح خواهد شد، گفت: مبنا (Base) قراردادن یک شرکت هواپیمایی در فرودگاه پیام، الزام یک شرکت هواپیمایی به برقراری پروازهای داخلی به مقصدهایی از جمله مشهد، کیش و اهواز و پرواز بین المللی به مقصد دوبی از جمله طرحهای پیشنهادی سفر رییس جمهورخواهدبود.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام، صدور مجوز خرید یک فروند هواپیما از طریق ترک تشریفات مناقصه توسط شرکت خدمات هوایی پیام و قرار گرفتن در فرودگاه پیام به عنوان پایگاه اصلی آن را از دیگر راهکارها برای فعال نمودن دوباره بخش فرودگاهی این مجموعه پیام بیان کرد.
وی گفت: همچنین ایجاد پارک فناوری هوایی و فضایی در فرودگاه پیام با همراهی شرکتهای دانش بنیان، فناور، خدمات مهندسی و تعمیر و نگهداری هواپیما از دیگر نیازهای فرودگاه بین المللی پیام است.
قنبرپور در بخش دیگری از سخنان خود برقراری پروازهای پست خارجی و ترانزیتی را از مهمترین طرحهای پیشنهادی برای تصویب در سفر استانی رییس جمهور عنوان کرد و گفت: با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، بازطراحی و فعال سازی هاب پستی فرودگاه پیام و استقرار مرکز تجزیه مبادلات پستی کشور در منطقه ویژه اقتصادی پیام را در دستور کار داریم و امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته با کشورهای همسایه، شاهد انتقال کامل پروازهای پستی به فرودگاه پیام باشیم.
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برقرار شدن پروازهای پستی و صادرات کالاهای حوزه فاوا از فرودگاه بین المللی پیام را از دیگر مزایای پیاده سازی طرح های پیشنهادی نام برد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از ارکان اصلی ایجاد گمرک تخصصی فاوا در منطقه ویژه اقتصادی پیام که سال گذشته در هیأت وزیران به تصویب رسید، برقراری پروازهای حمل کالای فاوا به کشورهای امارات و چین است که در حال رایزنی با خطوط هواپیمایی برای برقراری این پروازها از مبدأ پیام هستیم.
قنبرپوربا اشاره به لزوم فعال شدن پروازهای مسافری اعلام کرد: جمعیت هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استانهای البرز، قزوین، زنجان و غرب تهران می توانند از ظرفیت فرودگاه بینالمللی پیام برای سفرهای هوایی خود استفاده کنند و بار ترافیکی فرودگاه مهرآباد و مسیرهای مواصلاتی کرج به تهران کاهش خواهد یافت.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی گفت : عدم تکمیل بزرگراه مواصلاتی به فرودگاه (بزرگراه یادگار امام) برای دسترسی آسان مسافران
و همچنین آلودگی زیست محیطی مرکز دفع زباله و پسماند استان البرز از دیگر مشکلات منطقه ویپه اقتصادی و فرودگاه پیام است.
به گزارش ایرنا، فرودگاه بینالمللی پیام از سال ۱۳۷۱ برای انجام امور پستی و بار هوایی مورد بهرهبرداری قرار گرفت که در ابتدا به عنوان یک فرودگاه تخصصی در حوزه باربری هوایی فعالیت خود را آغاز و به مرور زمان، مراکز آموزش هوانوردی نیز به این مجموعه افزوده و موجب شد تا پیام امروز به عنوان بزرگترین مرکز آموزش خلبانی کشور شناخته شود.
همچنین تعمیر و نگهداری هواپیما و انجام پروازهای مسافری به قابلیتهای این فرودگاه افزوده شد ه که موجب متمایز شدن آن نسبت به سایر فرودگاههای کشور شده است.
این فرودگاه از سال ۱۳۸۰ با منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی استان پیوند خورد که در حال تبدیلشدن به قطب اقتصاد دیجیتال کشور میباشد
تجمیع و همجواری جریان صنعتی و تولیدی، ترانزیت و حمل و نقل زمینی و هوایی، فعالیتهای گمرکی و صادرات و واردات در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام
از مزیت های این مجموعه است.
در زمان حاضر بیش از ۳۲۰ شرکت صنعتی با بیش از هفت هزار نفر در حال تولید یک هزارو۵۰۰ محصول و خدمت و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی هستند.