به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، محسن هرمزی روز چهارشنبه در سیوسومین نشست مشترک معاونین حملونقل و ترافیک شهرداریهای کلانشهرها و روسای کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور که به میزبانی شهر تهران برگزار شد، گفت: دولت تلاش خود را به برقی کردن سیستم حملونقل شهری و تسری آن به وسایل نقلیه مورد استفاده مردم معطوف کرده است.
وی افزود: محور اصلی سفر مهر ماه شهردار تهران به چین نهایی کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو بود که پس از سالها در این دوره به ثمر رسید و با الحاقات آن در متمم قرارداد میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱ دستگاه رسید علاوه بر این تامین اتوبوس برقی، تاکسی برقی و موتورسیکلت برقی نیز در این مسیر اتفاق افتاد.
هرمزی با بیان اینکه در این سفر قرار شد برای اولین بار منابع لازم برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی به صورت داخلی تامین شود، اظهار کرد: قرارداد این موضوعات وارد فاز اجرایی شده است و شرکت چینی که با آن قرارداد بستیم آمادگی دارد با شهرداری سایر کلانشهرها نیز همکاری لازم برای تأمین نیاز آنها در حوزه حمل ونقل داشته باشد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در بحث تامین واگن مترو دو محور را دنبال کردیم، نخست واردات مترو که مطابق آن با همراهی وزارت کشور آمادگی تامین تامین ۹۵۰ واگن برای ۶ کلانشهر دیگر کشور را داریم.
هرمزی اضافه کرد: خط تولید واگن ملی نیز موضوع دیگری بود که کار آن از قبل آغاز شده و در این مدت بیش از ۱۰ هزار ساعت تست انجام و مجوزهای آن از شرکت لهستانی دریافت شد و در این زمینه و راجع به پلتفرم واگن ملی نیز در خدمت سایر کلانشهرها برای ارائه کمک هستیم.
رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و معاون عمران و حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: تاکسی اینترنتی و خودروهای برقی از موضوعاتی است که امروز مورد بحث قرار میگیرد و باید سعی کنیم در جلسات بعدی از حضور نمایندگان دولت در وزارت کشور در حوزه حملو نقل نیز بهرهمند شویم.
پوریا محمدیان یزدی تاکید کرد: ادغام سازمانها از مسایلی است که بررسی میشود، بحث این بود که اتحادیه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به اتحادیه حمل و نقل مسافر تبدیل و پایانه نیز در این مساله ادغام شود.
وی در خصوص موضوع تامین ناوگان حمل و نقل عمومی با اعتبارات دولتی نیز گفت: ۱۰ تا ۴۰ درصد تخصیص این ناوگان صورت گرفت و الباقی آن متوقف شده و مشکلاتی پیش آمده که حل آن جزء مطالبات اکثر کلانشهرها است و باید این موضوعات به وزارت کشور منعکس شود همچنین عدم تعیین تکلیف آیین نامه خودروهای فرسوده از دیگر مسایلی است که باید از وزارت صمت پیگیری شود.
محمدیان ادامه داد: بحث واردات خودرو صفر و کارکرده نیز مطرح است، هنوز مشخص نشده، آیا واردات میتواند در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد یا خیر؟ تعیین تکلیف آن میتواند باعث تزریق ناوگان در یک مقطع زمانی شود و به جبران کمبودها کمک کند.
رییس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران موضوع بعدی جلسه را مسایل مربوط به پلیس راهور عنوان کرد و یادآور شد: تا پیش از این هزینههای پلیس راهور توسط شهرداریها تامین میشد و در قانون برنامه سال ۹۶، ماده ۱۰۸ قید شده شهرهای با سکونت بیش از یک میلیون نفر جمعیت به تاسی از تهران هزینههای پلیس راهور را پرداخت کنند و پلیس راهور نیز با شهرداریها هماهنگ شود.
وی افزود: بنا بود این الگو در سایر شهرها نیز پیاده شود اما اینکه این پول چگونه در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد و صرف زیرساخت یا اضافه کار ماموران شود محل بحث بود البته اخیرا جلساتی در این زمینه برگزار شد و قرار است به یک فرمت یکسانی در این موضوع برسیم، این حکم برای برنامه ششم توسعه بوده و اگر در برنامه هفتم توسعه حذف شده باشد از اساس قضیه منتفی است.
وی با بیان اینکه عدم بازدارندگی مبلغ جریمهها موضوع دیگری است که باید بررسی شود، توضیح داد: عمده این جرایم مربوط به سال ۹۰ است و باید تغییراتی در آن صورت گیرد و بدون این کار اقدامات فرهنگی نیز در این زمینه اثر بخش نخواهد بود و باید جرایم به روز رسانی شود.
به گفته محمدیان؛ موضوع ماده ۱۲ و بحث رفع موانع تولید و تسهیلات آن برای نوسازی ناوگان حملونقل در شهرداریها از مواردی است که باید پیگری و از ظرفیت این ماده استفاده شود.
معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بود ۲ هزار دستگاه واگن به شهرهایی که بالای یک میلیون نفر جمعیت و حمل ونقل ریلی شهری دارند اختصاص داده شود؛ یک هزار و ۵۰ واگن برای تهران و ۹۵۰ واگن برای سایر کلانشهرها باشد که البته برای تامین واگن کلانشهرهای دیگر هنوز هیچ برنامهای ندیدیم امیدواریم از همین الگو که برای تهران انجامشده برای کمک به سایر کلانشهرها نیز استفاده شود.