تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، از رونمایی دو محصول فناورانه این دانشگاه در هفته پژوهش خبر داد و گفت: ۷۴ محصول فناورانه توسعه‌یافته توسط محققان این دانشگاه نیز به همین مناسبت به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهدی فکور ثقیفه امروز (چهارشنبه) در نشستی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری گفت: ۷۴ دستاورد و محصول پژوهشی دانشگاه تهران در بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و نوآوری ۲۰ تا ۲۲ آذر در مصلی امام خمینی (ره) به نمایش گذاشته و از این تعداد دو محصول فناورانه رونمایی می شود.

وی درباره سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشسگاه تهران یکشنبه ۱۹ آذرماه و همزمان با اولین روز هفته پژوهش و فناوری ملی برگزار و در این دوره از ۵۳ نفر برگزیده، تعدادی محققان، تعدادی مجری ارتباط جامعه با صنعت، تعدادی پیشکسوت در کمیسیون های مختلف و تعدادی پژوهشگر برجسته قدردانی می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: برای انتخاب پژوهشگر برجسته دستاوردهای یک پژوهشگر در ۵ سال اخیر و برای انتخاب پژوهشگر نمونه کل فعالیت‌های پژوهشی فرد از آغاز کارهای پژوهشی مورد توجه قرار می گیرد. همچنین ۹ نفر پژوهشگر جوان نمونه نیز در این دوره از جشنواره معرفی می شوند و از ۵ رساله نمونه و ۵ پایان نامه ارشد نمونه قدردانی خواهد شد.

فکور در ادامه با بیان اینکه جشنواره پژوهش و فناوری هرسال ترکیبی بوده و در همکاری‌ مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، افزود: امسال از دو ۲ نفر پژوهشگر علوم پزشکی نمونه، از دو آزمایشگاه نمونه، کارفرمای نمونه و برگزیدگان فناوری و ارتباط با جامعه و صنعت قدردانی می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: تقدیر از کارفرمایان و برگزیدگان فناوری و مجریان جامعه و صنعت و دانش بنیان، مدیر پژوهشی نمونه هم انجام می شود.

وی افزود: تا به حال ۳۰۹ قرارداد با صنایع بسته ایم و از جمله مهمترین مشارکت های دانشگاه تهران در طرح های کلان با صنایع الکترونیک ایران، شرکت مس، راهداری، زیست فناوران صنعتی، شاپرک است. از آنجایی که دانشگاه تهران جامعیت دارد می توانیم در طرح های کلان ترکیبی در علوم مختلف نیز فعال شویم.

فکور ادامه داد: تاکنون ۱۹۷ میلیارد تومان قرارداد بسته ایم، ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار با همت اعضای هیات علمی تا به حال جذب شده و اعضای هیات علمی به تعهدات خود عمل کرده اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تاکید کرد: امسال قرار است بازدیدهای دانشجویی از دستاوردهای پژوهشی و فناوری صورت بگیرد و قبلا دانشجوها کاملا به چنین مواردی ورود پیدا نمی کردند که چنین کاری نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

فکور در ادامه در خصوص آپارتاید علمی و تاثیر آن در پژوهش‌ها عنوان کرد: به هرحال این آپارتاید در انتشار دستاوردهای علمی مشکلاتی ایجاد می کند و گاه اساتید با ایمیلی مواجه می‌شوند که برخی انتشارات تاکید می کنند برای همکاری، باید بگویید وابستگی به جمهوری اسلامی ندارید یا در زمینه موضوع قرارهای بین المللی و پرداخت ها به استاد بحث و مشکلاتی داریم.

معاون دانشگاه تهران افزود: طرح ما در برابر آپارتاید علمی هم این است که انتشارات خاص خودمان با کشورهایی که منافع مشترک با ما دارند داشته‌ باشیم و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است؛ مثلا برای مقابله با همین آپارتاید علمی در راستای جذب قرادادها و پژوهش های بین المللی با روسیه طرح "دهخدا مدلیوف" را داریم که در قالب تبادل استاد و دانشجو خواهد بود.

به گزارش ایرنا، هفته پژوهش و فناوری امسال در سطح استانی از ۱۱ تا ۱۷ آذر و در سطح ملی از ۱۹ تا ۲۵ آذر با شعار پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم و با مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقات، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نهادهای مرتبط در دیگر دستگاه‌ها برگزار می‌شود.

روزهای هفته پژوهش و فناوری با این عناوین یکشنبه، (۱۹ آذر) روز پژوهش، مدرسه و آینده‌سازان، دوشنبه، (۲۰ آذر) روز توسعه بازار محصولات تولید داخل، سه‌شنبه، (۲۱ آذر) روز دانشمندان و سرآمدان علمی پیشران پژوهش و فناوری، چهارشنبه، (۲۲ آذر) روز پژوهش و فناوری در خدمت جامعه و صنعت، پنج‌شنبه (۲۳ آذر) روز پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی، جمعه، (۲۴ آذر) روز علوم انسانی و علوم پایه ارکان توسعه و پیشرفت، شنبه، (۲۵ آذر) روز پژوهش هر کدام به بخشی از اهمیت تحقیقات از مدرسه و برای دانش‌آموزان تا توسعه بازار محصولات تولید داخل و سرآمدن و اثربخشی اجتماعی می‌پردازد.

همزمان با این هفته بیست‌وچهارمین نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری در محل مصلی امام خمینی (ره)، و برای عرضه هزار و ۵۸ فناوری جدید همچنین چهارمین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی «تستا» در همین محل از ۲۰ تا ۲۲ آذر برپا خواهد بود.

برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برتر و هفتمین دوره جشنواره دانشمندان و اندیشمندان جوان، نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، نشست انجمن‌های علمی و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای فناوران از دیگر برنامه‌های این هفته برای تقدیر از زحمات پژوهشگران و انگیزه‌بخشی به آنان است که تحقیقات را ارج می‌نهند.