به گزارش ایرنا، اصفهان امروز وارد یازدهمین روزی شده است که به صورت پی در پی، هوا همچنان برای عموم ناسالم است؛ مدارس در هفته گذشته غیرحضوری بودهاند و این شرایط ادارات را هم ۲ روزِ سه شنبه و چهار شنبه به تعطیلی کشاند.
در حالی که آلودگی هوای اصفهان در شرایط اضطرار قرار دارد و گفته میشود پایش ها و اقدامات برای کنترل این شرایط در حال انجام است اما افزایش شاخص آلودگی هوا در ساعتهای پایانی ۲ شب گذشته نشان میدهد پایش ها نتوانسته جهتِ پیکان صعود آلودگی هوای اصفهان را تغییر دهد.
آن طور که از خلال صحبتهای برخی مسوولان میتوان دریافت ذوب آهن، کورههای آجر پزی و البته شرایط جغرافیایی و اقلیمی اصفهان از متهمان اصلی شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان هستند.
اما چرایی این افزایش شاخص آلودگی هوا در ساعاتی از شب گذشته را از مدیر امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیگیر شدیم.
بابک صادقیان در این ارتباط به ایرنا گفت: در زمانی که پایداری و سکون هوا حاکم است و به موازات آن کاهش نسبی دما هم وجود دارد، معادلاتِ جریان افقی یعنی وزش باد و جریانِ عمودی که انتقال آلایندهها با توجه به پروفیل دمایی ست به هم میریزد.
وی افزود: به این معنی که در زمانی که پایداری مطلق هوا وجود دارد مثل شرایط این روزهای اصفهان ، نه به صورت عمودی و نه به صورت افقی، هیچ تخلیه آلاینده ای صورت نمیگیرد یا بسیار ضعیف انجام میشود.
صادقیان اظهار داشت: با توجه به تابش خورشید که سطح زمین گرم میشود و آلاینده ها هم گرمای نسبی دارند، این ذرات در طول روز به سمت بالا هدایت میشوند اما در شرایط پایداری مطلق هوا این آلایندهها در ساعتهای نیمه شب به دلیل سرد شدن سطح زمین مجدد فرونشست میکنند.
وی ادامه داد: همین موضوع که یک اصل کلی است به این منجر می شود که در ساعتهایی از نیمه شب شاخص آلودگی هوا بالاتر برود.
صادقیان گفت: اما از سوی دیگر، ۲ یا ۳ ایستگاه سنجش کیفی هوا علاوه بر ذرات معلق pm ۲.۵ که شاخص اصلیست، شاخص pm۱۰ که ذرات درشتتری هستند را هم شناسایی میکنند.
وی افزود: در شرایطی که پدیده گردو غبار وجود داشته باشد، شاخص pm۱۰ هم بالا میرود. در دو شبِ گذشته نیز شاخص کیفیت هوای ایستگاه های پارک زمزم و زینبیه هم با بالا رفتنِ همین ذرات، افزایش داشت و موجب شد میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان نیز بالا برود.
صادقیان تاکید کرد: اتفاقی که دیشب موجب شد میانگین آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در ساعتهایی بالاتر برود، بیشتر به دلیل تأثیرگذاری این ۲ ایستگاه بوده است.
مدیر امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: دلایل آلودگی هوا تنها قرارگیری صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری یا شرایط اقلیمی و جغرافیای اصفهان نیست بلکه علت عمده ای از آلودگی هوای این کلانشهر به دلیل حمل و نقل داخل شهر است و به همین دلیل در بسیاری موارد، شاخص ایستگاههای سنجش کیفیت هوای داخل شهر بیشتر از ایستگاههای خارج شهر است.
وی با اشاره به اقدامات اخیر حفاظت محیطزیست اصفهان در جهت کنترل آلودگی هوا گفت: در چهار یا پنج روز اخیر با مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان علیرغم تنشهای اجتماعی که ممکن است ایجاد شود، اقدام به قطع انشعاب گاز بالغ بر ۲۰۰ کوره آجر پزی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان کردیم.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.
شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش میدهد.
اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را درمقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کند، به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد ، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیدهتر کرده است.
قرارگیری صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری و منابع متحرک همیشه از دلایل شرایط آلودگی هوای اصفهان در روزهای پاییزی برشمرده شدهاند و علاوه بر اینها، قرارگیری اصفهان در چاله کوه صفه، شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن و کمبود وزش باد که به پایداری هوا منجر میشود از دلایلی خوانده شده اند که آلودگی هوای اصفهان را تشدید کرده اند.