یاسوج- ایرنا-دولت سیزدهم را می توان آغازگر تحول برای عبور از راه ها و رودخانه های دهشتناک روستایی در کهگیلویه و بویراحمد دانست به گونه ای که عملیات ساخت پل های بزرگی همچون پل شهید طیب، پل وحدت (وحشت) لنده، پل بید انجیر، پل رود سمه، پل تنگ چویل و پل روستای جلاله آغاز شده وامیدها برای پایان ارابه های مرگ (گرگر)در این روستاها زنده شده است.

به گزارش ایرنا، داستان استفاده از گرگر(جره) حکایتی غمناک وهراس انگیز برخی نقاط محروم روستاهای کهگیلویه وبویراحمد است که سالیان متمادی، این "نیمکت آهنی" مخوف وهراسناک و آن ریسمان پولادین در جدال سنگ و آب و بر فراز رودخانه های خروشان این دیار چه مصیبت ها ودردها که بر خانواده هاو کودکان و دختران معصوم به بار نیاورده و چندین کودک معصوم را نقص عضو کرده است.

ساکنان روستاهای "موگر" لنده "بیدانجیر" در چرام و "گاودانه علیرضا" "دره نی"، "چم رود" "دشتک علیا و سفلی و چندین روستای دیگر کهگیلویه وبویراحمد هستند که سالیان متمادی تجربه تلخ و تاوان سنگین استفاده از گرگر را بارها چشیده اند.

البته روستای "نسه کوه" هم که از روستاهای هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است را نیز به این روستاها اضافه کنیم و حکایت آن معلم و چهار دانش آموز ابتدایی این روستا که یک سال تحصیلی را با دلهره و ترس و عبور از مسیر رودخانه دهشتناک خرسان با صخره ها و دره های مخوف و ترسناکش سپری می کنند.

کودکان و دختران روستایی که بر روی این نیمکت سخت و آهنی با دل های لرزان می نشینند تا حتی برای انجام کوچکترین کاری و یا خرید از مغازه ای هم مجبور باشند از رودخانه های دهشتناک "مارون و خرسان و یا ایدنک" به ویژه در زمستان های سخت عبور کنند و اما تاوان استفاده از این ارابه مرگ را با قطع بند انگشتی و یا به قیمت جانشان بپردازند.

به گفته برخی اهالی این روستاها استفاده از ارابه مرگ (گرگر) ظرف سالیان گذشته ده ها نفر را به کام مرگ کشانده و باعث قطع انگشتان صدها کودک و دانش آموز و اهالی این روستاها شده است.

به واسطه نبود مسیرهای ایمن بیشتر اهالی این روستاها مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند و از سرناچاری به حاشیه ها و سراب کاذب شهرها پناه آورده اند.

کارهای زیرساختی و تحول زای بسیاری در مدت ۲ سال اخیر دراین استان انجام گرفته است به گونه ای که عملیات ساخت پل های بزرگی همچون پل شهید طیب، پل وحدت لنده، پل بید انجیر، پل رود سمه، پل تنگ چویل و پل روستای جلاله آغاز شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: راهبرد و سیاست اصلی دولت رفع محرومیت از چهره مناطق محروم و روستاها است این استان با پراکندگی و ویژگی های خاص توپوگرافی و شمار زیاد روستاها یکی از استان ها و مناطقی که در کانون توجه دولتمردان سیزدهم و شخص رئیس جمهور قرار دارد.

سید علی احمدزاده افزود: عبور روستائیان استان بر روی پل های روستایی خطرناک در میان دره ها و رودخانه های عمیق تاکنون شمار زیادی تلفات داده است که به منظور سهولت مردم کارهای زیرساختی زیادی در این حوزه آغاز شده است.

پل روستای بید انجیر چرام پس از ۴۰ سال انتظار در آستانه بهره برداری

۲۰ روستای محروم منطقه آبریز و بید انجیر در شهرستان کهگیلویه و چرام سالهای زیادی است برای عبور از رودخانه خروشان مارون از وسیله ای سنتی بسیار خطرناک به نام گِرگِر استفاده می کنند و حتی چند نفر از این وسیله پرت شده اند و جان خود را از دست داده اند.

منطقه بید انجیر در گذشته شامل بیش از ۴۰۰ خانوار بوده که به دلیل مشکلات فراوان بسیاری از خانواده ‌ها مهاجرت کرده و اکنون حدود ۸۰ خانوار در روستاهای منطقه پراکنده هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شوربختانه هنوز مردم این منطقه برای عبور از رودخانه از وسیله خطرناکی به نام جره استفاده می کنند که باعث قطع انگشتان دست افراد شده است.

وی بیان کرد: برای تسهیل در مسیر عبور و مرور مردم پلی به طول ۶۵ متر بر روی رودخانه روستای بید انجیر در حال احداث است و کار در مراحل پایانی است و با توجه به شروع فصل بارندگی تلاش می شود این پل تا قبل از پایان سال به بهره برداری برسد تا مردم برای تردد با مشکلی مواجه نشوند.

به گفته استاندار برای این پل ۵۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای اتمام آن به ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است و در تلاش برای تامین اعتبار هستیم.

احمدزاده عنوان کرد: هم اکنون پیشرفت این پل ۴۵ درصد است و در صورت تامین اعتبار و مساعد بودن شرایط آب و هوایی ظرف سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

"طریق الطیب"موگر و انگشتانی که دیگر بریده نمی شود

مردمان و برخی خانواده های روستای موگر از توابع شهرستان لنده برغم همه سختی ها و ناملایمات و نبود امکانات دل از یار و دیارشان برتافته اند و ماندن در روستا به برکت خون شهید را بر یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها عوض نکردند.

آنها اگرچه در زادگاهشان ماندند و تحمل سال ها رنج و درد را با جره (گرگر) چشیده اند اما قرار است به برکت خون تنها شهید روستا و تحقق آرزوی دیرینه اش که احداث جاده دسترسی بود اتفاق های خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت ها به ویژه احداث پل بر روی رودخانه برای اهالی این منطقه رقم بخورد.

در بخشی از وصیت این شهید آمده است: «در زمان حیات خود نتوانستم خدمتی برای مردم انجام دهم، مرا در زادگاهم دفن کنید تا به علت حضور آرامگاهم در این مکان، مسئولان خدمتی به مردم این روستا ارائه دهند.»

پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره رها شده بود با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در طول سه ماه ساخته شد.

احداث جاده دسترسی به روستای موگر سوق (طریق الطیب) زادگاه شهید هدایت الله طیب از شهدای شاخص استان، به عنوان یکی از درخواست های مردمی و مطالبات جدی در دور سفر هیات دولت به کهگیلویه وبویراحمد مصوب شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستای موگر در بالادست رودخانه و سد مارون قرار دارد این منطقه دارای ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی است و یکی از مکان‌های بکر گردشگری محسوب می‌شود اما به دلیل نبود جاده دسترسی امکان بهره‌مندی مردم وجود ندارد.

سید علی احمدزاده ادامه داد: عملیات اجرایی پل شهید طیب بر روی رودخانه مارون یکی از پرآب ترین رودخانه های کشور در لنده به وصیت این شهید پس از چند سال انتظار در این دولت آغاز شد.

وی تاکید کرد: این شهید در آمریکا تحصیل می کرد اما با آغاز جنگ راهی جبهه و شهید شد، اکنون آرزوی این شهید تحقق یافته و ۱۶۰ متر پل در حال اجراست و حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمدزاده عنوان کرد: مردم این روستا مجبور بوده اند به واسطه گرگر تردد کنند و گاهی سطح آب رودخانه تا این گرگر هم می رسد.

این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر سوق قرار دارد و شغل اصلی خانوارهای ساکن در روستا بیشتر دامداری است.در فصل زمستان با توجه به بارندگی های زیاد ارتباط روستا با بخش سوق قطع می شود.

پل وحشت در روستای موگر دیگر جان نمی گیرد

فرماندار لنده گفت: ظرف یک سال اخیر، پل ارتباطی بر روی دره موسوم به وحدت در بخش موگرمون این شهرستان به طول ۴۰ متر ساخته شده و عرشه آن هم تکمیل شده است.

جلال دانش افزود: کوله های پل تمام شده و به زودی عرشه آن نصب خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر ساله با شروع فصل بارندگی و راه افتادن سیلاب در دره وحدت ،ارتباط دو منطقه طیبی سردسیر در بخش چاروسا و طیبی گرمسیر در لنده قطع می شود و به همین دلیل ساکنان از این دره به نام دره وحشت نام می برند.

فرماندار لنده تاکید کرد: این دره بخاطر اینکه ارتباط طیبی سردسیر در بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه و طیبی گرمسیر در ۲ بخش چاروسا و موگرمون لنده را به هم متصل می کند به نام دره وحدت نامگذاری شده است.

دانش ابراز کرد: پنج نفر در این منطقه هنگام عبور از رودخانه غرق شدند که سال گذشته ساخت این پل پس از ۱۷ سال انتظار با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

با توجه به سیلابی شدن این دره در هنگام بارندگی ،ارتباط ۱۰ روستای بخش موگرمون با لنده مرکز شهرستان به کلی قطع می شود.

شهرستان ۲۱ هزار نفری لنده با پنج هزارو ۵۶۰ خانوار، ۱۰۶ روستا و ۴۱ درصد جمعیت روستایی و ۵۹ درصد جمعیت شهری یکی از شهرستان های محروم کشور است.

عملیات اجرایی ساخت پل برای ساکنان رود سمه دیشموک شتاب گرفت

بخشدار دیشموک گفت: ساکنان روستاهای ۴۰ خانواری رود سمه و پایپَر دیشموک سالها بود که از نبود پل ارتباطی برروی این رودخانه رنج می کشیدند اما کار ساخت پل در این دولت آغاز و هم اینک با ارائه بخشی از مطالبات پیمانکار کار سرعت بیشتری گرفته است.

علی رضا نوروزی اظهار کرد: ساخت پل بر روی رودخانه سمه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به گونه ای که تنها ۴۰ متر بتون ریزی دارد، ۵۰۰ متر هم بازگشایی ورودی پل است و دسته پل باید تکمیل شود.

وی افزود: ۲۰ درصد دیگر کار باقی مانده است و در مجموع پیشرفت عملیات اجرایی طرح مطلوب بوده اما به دلیل کمبود پول کار توسط پیمانکار کمی کند پیش رفت، اکنون بخشی از مطالبات پیمانکار پرداخت شده است.

بخشدار دیشموک عنوان کرد: ۱۰۰ میلیاردریال به پیمانکار اوراق ارائه شد و هم اینک عملیات اجرایی پل با شتاب خوبی در حال نجام است.

نوروزی ابراز کرد: ۲۳۰ میلیارد ریال هزینه ساخت کل پل می شود که تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: در این سال ها راه ارتباطی مردم این روستاها حداقل در پنج ماه از سال بسته می شد و بیشتر دانش آموزان این روستاها مجبور به ترک تحصیل می شدند.

بخشدار دیشموک گفت: پلی بر روی این رودخانه نبود و مردم این روستاها در زمستان ها مجبور می شدند از رودخانه عبور کنند به طوری که طبق گفته اهالی روستا تاکنون هفت نفر را آب برده است.

نوروزی عنوان کرد: محرومیت در این منطقه آنچنان زیاد است که استاندار استان در اسفندماه سال ۱۴۰۰ در بازدید از این منطقه اشک ریخت و دستور عاجلی برای احداث پل برای مردم این منطقه صار کرد.

در بازدید سال ۱۴۰۰ استاندار دولت سیزدهم سید علی احمد زاده از روستاهای بخش دیشموک این دغدغه احداث پل بر روی این رودخانه خروشان از سوی اهالی روستا مطرح و استاندار در راستای شعار محرومیت زدایی دولت قول مساعد برای خدمت رسانی بهتر داد.

بیش از ۹۷۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که بیش از ۶۵ درصد از این راهها آسفالت است.

طول راههای شهرستان کهگیلویه یکهزارو ۲۷۲ کیلومتر است.

بخش دیشموک یکی از محروم ترین بخش های کهگیلویه وبویراحمد دارای یک شهر و ۹۰ روستا با جمعیتی حدود ۲۳ هزارنفر در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکزشهرستان ۱۳۲هزار نفری کهگیلویه واقع شده است.

دستور تامین اعتبار برای ترمیم پل تنگ چویل دیشموک

وجود ۲ دره فصلی پرآب ارتباط بخش دیشموک با استان خوزستان را قطع کرده است، رویای رفتن به باغملک از راه دیشموک در کوهستان تنگ چویل آرزویی برای مردم این منطقه محروم و در بن بست ارتباطی بوده است.

با اولین بارندگی صدای خروشان دره های فصلی و کوهستان تنگ چویل تردد را برای مردم منطقه مشکل می کند به دلیل سیلاب ایاب و ذهاب در این مسیر در فصل زمستان به سختی انجام می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستور تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار قوی برای تسریع در عملیات اجرایی ترمیم پل تنگ چویل دیشموک به برنامه و بودجه و راهداری و حمل و نقل استان داده شده است.

احمدزاده عنوان کرد: عنوان پروژه مقاوم سازی و تعمیرات اساسی پل بزرگ تنگ چویل دیشموک با هدف جلوگیری از تخریب پل بزرگ تنگ چویل با مبلغ قرارداد ۱۵۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: پل اصلی تنگ چویل ۶۰ متر است که یکی از پایه های آن دچار مشکل شده و با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار می توان آن را اصلاح کرد چنانچه این پل اصلاح نشود با بارندگی های پیش رو کل پل را آب خواهد برد و ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه استان را آب خواهد برد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: زمستان ها با کوچکترین بارشی پل موقت تنگ چویل (پل سفید) دچار مشکل می شود و دیگر نمی توان از آن عبور و مرور صورت گیرد.

ساخت پل در روستای محروم جلاله

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات جاده روستایی این منطقه و عدم دسترسی مردم به شهر به خصوص در فصل زمستان، گفت: جاده در طول سال چند ماهی قطع می‌شود و اگر فردی بیمار شود یا خانمی بخواهد وضع حمل کند جانش به خطر می‌افتد.

احمدزاده عنوان کرد: در روستای جلاله دنا به طرف ده برآفتاب یک پل ساخته می شود.

وی تاکید کرد: ارتفاع آب ۱۵ متر است و در زمستان مردم با سیم بوکسل هل داده می شوند تا به آن طرف رودخانه برسند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هنگام عبور و مرور بر روی این رودخانه چند تن از هالی روستا فوت شده اند و نیاز است پلی حتما ساخته شود.

نکته حائز اهمیت در این رهگذر آنست که هرچه روستاها و ساکنان مناطق روستایی و عشایری تقویت شود و از امکانات زیربنایی و زیرساختی و یا رفاهی بهره مند شوند به همان میزان اقبال و امکان به ماندن آن فرد زارع و یا روستایی در زادگاهش نیز دوچندان خواهد بود.

این یک حقیقت است که هر گاه یک فرد روستایی به میزان کافی بهره مند از امکانات و توزیع عادلانه ثروت ها و منابع باشد هیچگاه آن شخص و یا آن کشاورز و دامدار روستایی مجبور به ترک زادگاه خود نمی شود و زندگی ساده و بی آلایش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها واگذار نخواهد کرد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.