اهواز - ایرنا - تسریع در احداث و بازنگری طرح فاضلاب شهر اهواز همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و از مهمترین مصوبات سفر استانی رییس جمهور مردمی است که در سال جاری پیشرفت سریعی داشته است.

به گزارش ایرنا، مسئله فاضلاب شهر اهواز در سال‌های اخیر به عنوان یک دغدغه جدی مردم مطرح بوده و این موضوع به عنوان یکی از چالش‌های جدی استان دستاویز سیاه‌نمایی و تخریب عملکرد نظام از سوی دستگاه‌های رسانه‌ای دشمن شده است.

مطالبه جدی مردم برای حل معضل فاضلاب اهواز موجب شد تا رهبر معظم انقلاب دستور حل مشکل شبکه فاضلاب اهواز را بدهند و در این راستا ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به شرکت آب و فاضلاب استان اختصاص یافت.

در سال ۱۳۸۸، ۱۵۲ میلیون یورو از بانک جهانی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب اهواز و تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب درخواست گردید اما در نهایت ۱۰۲ میلیون یورو جذب شد.

با این وجود در سال‌های گذشته پس زدگی فاضلاب به یک چالش عادی در سطح شهر اهواز تبدیل شده بود تا جایی که در سال ۹۸ بعد از بارش باران در فصل زمستان شاهد آبگرفتگی چندین روزه در اهواز بودیم همچنین آب وارد زندگی و خانه‌های مردم شد که خسارت زیادی برای آنها به همراه داشت.

تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.

رییس جمهور در نخستین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و از نزدیک وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را بررسی کرد.

در سفرهای هیات دولت به استان، همواره معضل فاضلاب اهواز مورد توجه قرار گرفته و در نهایت مصوباتی برای رفع این مشکل ابلاغ شد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که احدث ۲۵ درصد از شبکه فاضلاب اهواز را به عهده دارد پس از سفر رییس جمهور به خوزستان و تاکید آیت الله رییسی برای کاهش اجرای این طرح، سرعت عملیات اجرایی خود را افزایش داده است.

اجرای ۱۰۸ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه فاضلاب، ۱۴ کیلومتر میکروتونل، احداث ۱۵ ایستگاه پمپاژ و همچنین بازسازی اساسی ۱۰ ایستگاه پمپاژ از جمله تعهدات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بوده که تاکنون ۷۰ درصد کار انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تاکنون حدود ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

احمد وحیدی وزیر کشور در سفر یک روزه خود به اهواز به موضوع فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز همواره مورد تاکید آقای رییس جمهور بوده و خوشبختانه تاکنون ۶۰ درصد کار انجام شده است.

وی افزود: این طرح در یک مدت کوتاه، ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همین امر موجب شده تا زمان بارندگی شاهد وضعیت بهتری باشیم.

وحیدی تاکید کرد: اقدامات خوبی که در بحث فاضلاب اهواز انجام شده کافی نیست و باید این طرح به طور کامل اجرایی شود.

در ادامه علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان با اشاره به پیشرفت ۶٠ درصدی طرح جامع فاضلاب اهواز گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز تا قبل از این تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت و با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم امروز به ۶۰ درصد رسیده است.

وی افزود: تا سال آینده بخش عمده ای از این طرح اجرایی خواهد شد و مشکلات حاد فاضلاب اهواز مرتفع می‌شود.

همچنین محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: تکمیل طرح‌های فاضلاب خوزستان با محوریت فاضلاب اهواز به اولویت طرح‌های عمرانی دولت تبدیل شده و در این راستا اعتبارات مناسبی برای تکمیل این طرح‌ها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت استان برای تکمیل طرح های آب و فاضلاب خوزستان باید به پای کار بیاید افزود: طرح فاضلاب اهواز به آبروی کشور و استان تبدیل شده است و با توجه به مشکلات و پیچیدگی های آن، تکمیل این طرح به تنهایی از عهده آبفا بر نمی آید.

وی ادامه داد: نگاه و توجه خوبی به استان خوزستان در سطح دولت سیزدهم وجود دارد که باید از این فرصت برای شتاب بخشی به طرح های فاضلاب و آب استان استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: با اعتباراتی که توسط دولت برای تکمیل این طرح اختصاص داده شده است هیچ بهانه ای برای کار نکردن در این بخش وجود ندارد.

خانچی گفت: با توجه به تخصیص اعتبار از طریق منابع مالی مختلف برای اجرای طرح فاضلاب خوزستان و اهواز پیش بینی می شود که این طرح ها با مشکل مالی مواجه نشوند.

همچنین مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: وضعیت فاضلاب اهواز نتیجه کوتاهی مسئولان قبل است به گونه ای که در مجلس گذشته از بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی که برای فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده بود، حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت.

وی افزود: در دولت سیزدهم و مجلس کنونی بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است و این امر باعث شده تا پیشرفت فیزیکی طرح در یک بازه زمانی ۲ ساله به ۶۱ درصد برسد.

یوسفی گفت: خوشبختانه طرح فاضلاب اهواز اکنون با پیشرفت خوبی همراه بوده هر چند کمبودها را باید پذیرفت و با قدرت در این مسیر کار کرد.

محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در این خصوص گفت: در سال ۱۴۰۰، سه هزار نقطه از فاضلاب در اهواز دچار بالازدگی بود که با اقدامات انجام شده به جز در مواردی جزیی، تقریبا بالازدگی فاضلاب در اهواز به صفر رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر پنج نقطه بحرانی فاضلاب در اهواز باقی مانده است که در حال انجام کار برای حل مشکلات این نقاط هستیم.

کرمی نژاد جمع‌آوری آب‌های سطحی، توسعه شبکه فاضلاب و قطع ورود فاضلاب به کارون از اولویت‌های طرح فاضلاب اهواز دانست که در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۳۰ درصد فاضلاب شهر اهواز تکمیل شده بود اما در ۲ سال اخیر و با نگاه ویژه دولت، ۳۱ درصد دیگر از پروژه فاضلاب شهر اهواز اجرایی شده است.

وی افزود: در تلاش هستیم به زودی و در کمترین زمان ممکن، پیشرفت فیزیکی طرح فاضلاب اهواز را به بالای ۷۵ درصد برسانیم.

با پیگیری و اراده جدی دولت مردمی، رفع این مشکلات با فوریت و جدیت در دستور کار قرار گرفت و در بارندگی‌های امسال بخش عمده‌ای از مشکلاتی که سال‌ها مردم این خطه با آن مواجه بودند، مرتفع شد.

هم اکنون ۷۰ کارگاه فعال در بخش فاضلاب در مناطق مختلف اهواز به منظور اصلاح و توسعه این شبکه وجود دارد که این موضوع در کاهش آب گرفتگی شهر اهواز نقش موثری دارد.