زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به مسائل و اجرای پروژه‌های مشترک بین استان‌های شرقی کشور، گفت: می‌توانیم با همکاری، هم افزایی و همدلی سرعت پیشرفت پروژه‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد کرمی در بازدید از پروژه انتقال آب دریای عمان و بر اهمیت موضوع انتقال آب دریای عمان و موضوع انرژی تاکید کرد و افزود: مجموعه‌های فعال در پروژه انتقال آب دریای عمان با کار و تلاش جهادی اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل تصریح کرد: موضوع کریدور شمال و جنوب، شرق و غرب و هم مساله حمل نقل ریلی و جاده‌ای تاثیر مهمی در پیشرفت شرق کشور دارد.

استاندار خراسان رضوی نیز در جریان بازدید از پروژه انتقال آب دریای عمان بیان کرد: استان‌های شرق کشور چند مساله مشترک در این منطقه دارند که حتماً لازم است؛ به اتفاق استان‌ها و استانداران شرقی کشور این مسائل دنبال شود.

یعقوب علی نظری با اشاره به اهمیت موضوع آب اظهار کرد: با توجه به ناپایداری انرژی در شرق کشور، قرارداد خطوط انتقال سوخت مایع منعقد شد.

وی با اشاره به تنش آبی در شرق کشور، گفت: با احداث خطوط لوله انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی آب صنایع، معادن، آشامیدنی و کشاورزی تامین خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: پروژه انتقال آب دریای عمان پروژه بسیار مهم و از نظر فنی قابل توجه است، بنابراین استان‌های مختلف نیز موظف هستند؛ زمینه‌های لازم برای افتتاح پروژه انتقال آب دریای عمان را فراهم کنند تا در اسرع وقت و در موعد مقرر این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: ظرفیت بندر اقیانوسی چابهار که به شدت همسایگان ما به آن نیاز دارند، از جمله موضوعات مشترک استان‌های شرقی هست و تامین زیرساخت‌های ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای بسیار مهم است.

نظری ادامه داد: موضوع بخش شرقی کریدور شمال به جنوب بسیار حائز اهمیت است و یکی از اهداف دیگر این سفر بررسی وضعیت بندری و حمل و نقل بود.

وی تاکید کرد: استان‌های شرقی با کار و پیگیری‌های مشترک مسائل انرژی، آب و حمل و نقل بتوانند زیرساخت‌های لازم را فراهم آورند.

همچنین در این بازدید مجری طرح انتقال آب دریای عمان گفت: طول مسیر انتقال آب دریا عمان تا شهر مشهد یک‌هزار و ۳۴۲ کیلومتر هست که ۴۵۰ کیلومتر انشعابات به سمت استان‌های مختلف در این پروژه طراحی شده که در حال اجرا است.

علی عبداللهی بیان کرد: ظرفیت آبگیری ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه آب شیرین ایجادخواهد شد و محل سازه آبگیری امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مسیر خط انتقال ما برای سیستان و بلوچستان حدود ۵۴۰ کیلومتر است که ۱۰ کارگاه لوله گذاری در این زمینه فعال هستند، ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال آینده آب دریا به شهر زاهدان منتقل می شود.

مجری طرح انتقال آب دریای عمان گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته با تکمیل واحدهای شیرین سازی آب این نعمت خدادادی تا سال ۱۴۰۵ به شهر مشهد منتقل خواهد شد.