مشهد-ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: بزرگ‌ترین ضرر و آفت برای یک ملت این است که فرهیخته داشته باشد اما فرهیختگان نسبت به کشور و ملت خود دلبستگی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی جمعه شب در دیدار و گفت‌وگو با دانشجویان، اساتید و تشکل‎های دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: علم و دانشی که همراه با دین و باور نباشد، کارش به جایی می‌رسد که دانشمند سال‌ها بر بستر امکانات یک کشور و یک ملت رشد کند اما وقتی به اوج بلوغ علمی رسید، راهی کشورهای بیگانه شود تا دانش خود را فقط به خاطر پول بیشتر به آن‌ها عرضه کند.

وی بیان کرد: باید انگیزه مهاجرت را پیش از هر چیز در فرد مهاجر جستجو کنید. درست است که فرهیخته ما باید از کیفیت زندگانی مطلوبی برخوردار باشد اما وقتی هدف درآمد کلان باشد، این دیگر انگیزه مقدس و متعالی نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: برخی از تحصیل‎کردگان ما راهی دورافتاده‌ترین روستاهای کشور می‌شوند تا درمان تخصصی و درجه‌یک خود را به یک روستایی محروم از امکانات برساند و حق تحصیل خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: عناصری هم هستند که سال‌ها از امکانات کشور استفاده کرده و به درجه نخبگانی رسیده اما فقط به این دلیل که در فلان کشور همسایه امکانات بیشتری می‌دهند، چشم بر رنج ملت خود می‌بندد تا خودروی لوکس‌تر سوار شود و در خانه وسیع‌تر زندگی کند.

آیت الله علم الهدی افزود: یک دولت یا یک حاکمیت برای حفظ این افراد باید چه‌کار کند؟ یعنی بیاید به قیمت تقویت اختلاف طبقاتی و محروم ماندن بسیاری از مردم از حداقل امکانات، تمناهای نفسانی و میل فرد به کسب بی‌حد و حساب مال را تأمین کند تا فقط او از کشور نرود؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت در انتصاب مسوولان استان گفت: امام‌جمعه یک مقام رسمی نیست، فقط ماهیت مشاوره و ارشاد دارد و مدیران در هر تصمیم‌گیری می‌توانند استقلال کامل داشته باشند.

وی افزود: از این نظر، امام‌جمعه نه صاحب مسئولیت بلکه صاحب رسالت است و در بُعد اول مسئولیت دارد عبادت جمعی خدا را اقامه کند و در بُعد دوم نیز فقط برای کسب رضای خدا و تبیین دین او با مردم حرف بزند.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: خیلی چیزها درباره بنده می‌گویند و هر کس در این شهر، هر چه را دلش خواست به ما نسبت می‌دهد برای چندمین بار به‌صراحت می‌گویم که در انتصابات هیچ نقشی ندارم.

وی ادامه داد: همچنین ۱۸ سال است در این شهر، کنسرت برگزار نشده و برخی دوست دارند بگویند علم‌الهدی قدرتی دارد که ۱۸ سال از برگزاری کنسرت در مشهد جلوگیری کرده است. من چه امکاناتی دارم؟ شهر مسئول دارد. مسئولان جلسه می‌گذارند، تصمیم می‌گیرند که برگزاری کنسرت، فضای فرهنگی و روح معنوی شهر امام رضا(ع) را دچار خدشه می‌کند.