تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دفتر برای ایجاد ارتباط میان آموزش تخصصی هنر و رشد تربیتی و پرورشی هنرجویان برنامه جامع پرورشی و تربیتی را تدوین و به هنرستان‌های تحت پوشش ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، محمدحسین اسماعیلی با اعلام این خبر اظهارداشت: براساس آیین نامه نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در مدارس دولتی مصوب سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی مصوب سوم شهریورماه سال ۱۳۸۸ شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شورای راهبردی هنرستان‌های هنرهای زیبا، یکی از دغدغه‌های بخش آموزش‌های تخصصی هنر علاوه بر آموزش فنون و تخصص‌های هنری، رشد و اعتلای وجوه مختلف شخصیت انسانی، اخلاقی و تربیتی هنرجویان در رشته‌های هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا است.

وی افزود: دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به عنوان متولی مدیریت تخصصی هنرستان‌های هنرهای زیبا و ایجاد ارتباط میان آموزش تخصصی هنر و رشد تربیتی و پرورشی هنرجویان هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور، برنامه جامع پرورشی و تربیتی را تدوین و با تصویب شورای راهبردی هنرستان‌ها به هنرستان‌های تحت پوشش ابلاغ کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت و جایگاه پرورش و تربیت هنرمندان متعهد، به اهداف این طرح پرداخت و افزود: برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان‌های هنرهای زیبا به منظور حفظ پیوستگی و ارتباط میان وجوه مختلف شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان و رشد همزمان جنبه‌های آموزشی و پرورشی، تلاش برای پرورش هنرمندانی متعهد و فرهیخته، تربیت یافته با فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی برای آینده کشور و تقویت بسترها و زمینه‌های تربیتی، اجتماعی و فرهنگی هنرستان‌ها برای هنرجویان و ایجاد مسئولیت‌های مشخص پرورشی و تربیتی، توسعه مشارکت و تعامل میان بخش‌های مختلف آموزشی و پرورشی تدوین و بالاغ شده است.

براساس اعلام روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی بیان کرد: همچنین برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان‌های هنرهای زیبا در راستای تلاش برای ایجاد تنوع در ایده‌ها و روش‌های آموزشی و پرورشی در هنرستان‌ها و ایجاد فضای ترکیبی و واحد میان دو مفهوم آموزش و تربیت، ایجاد زمینه مشارکت و نقش آفرینی هنرجویان در فرآیندهای آموزشی و تربیتی، ایجاد زمینه‌های تعامل و همکاری و همدلی میان هنرجویان در کنار رقابت‌های متداول در مدارس و تلاش برای تربیت و تقویت توانمندی هنرجویان در پذیرش یا تغییر شرایط کار و زندگی تدوین و ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهبردهای این طرح گفت: این طرح شامل پنج راهبرد اصلی است که شامل تقویت مبانی اعتقادی و دینی و انقلابی در میان هنرجویان - تقویت جنبه‌های هویت شناسی و شخصیتی - تقویت اصول و مبانی فرهنگی در میان هنرجویان- تقویت ساختارهای قانونی، اداری و اجرایی در هنرستان‌ها در حوزه پرورشی و تقویت سبک زندگی ایرانی - اسلامی در میان هنرجویان است که امید است با به کارگیری این طرح علاوه بر تربیت هنرمند متعهد، بر رشد و اعتلای وجوه مختلف شخصیت هنرجویان تأثیر داشته است تا با بهره‌گیری از توانمندی‌ها، موانع و مشکلات و مسائل پیش آمده در زندگی را مدیریت کنند.

براساس این گزارش، ۶۰ هنرستان هنرهای زیبا زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۲ هنرستان جدید از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تأسیس شده که یک رکورد در راه‌اندازی هنرستان‌های هنرهای زیبا محسوب می‌شود و طی یک سال و نیم اخیر، حدود ۲۰ رشته به رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا اضافه شده است.

همچنین ۳هزار و ۶۰۰ هنرجوی دختر و ۳هزار و ۴۰۰ هنرجوی پسر و در مجموع بیش از ۷ هزار هنرجو در رشته‌های موسیقی (نوازندگی ساز ایرانی- نوازندگی ساز جهانی)، تجسمی (نقاشی- گرافیک)، نمایش، پویانمایی و سینما در هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور تحصیل می‌کنند و بیش از یکهزار هنرآموز خانم و آقا در سراسر کشور شامل ۶۳۴ هنرآموز آقا و ۳۷۲ هنرآموز خانم و استاد مشغول به تدریس هستند.