به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «مهران قربانی» در نخستین رویداد راه هوشمند اظهار داشت: هدف از برگزاری نخستین رویداد فناورانه راه هوشمند، هماندیشی و جذب ایدههای فناورانه و سیستمهای هوشمند جادهای بوده است.
وی با اشاره به ارسال بیش از ۱۰۰ ایده فناورانه در ۱۰ محور به دبیرخانه این رویداد و انتخاب ۶۰ ایده برای ارائه و داوری، بیانداشت: پنج طرح منتخب در نمایشگاهی که از ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار میشود، انتخاب و تجلیل میشوند و طرحهای توسعه هوشمند مورد حمایت ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار میگیرند.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور مطالعات راهبردی با اشاره به تلاش این سازمان برای برقراری ارتباط بین فناوران هوشمند با جامعه سرمایهگذاران و بهرهبرداران، افزود: با توجه به عضویت سازمان راهداری وحملونقل جادهای در مجمع جهانی راه، این سازمان دسترسی به آخرین سیاستها و رویکردهای بین المللی روز جهان درباره فناوریهای حمل و نقل جاده ای را دارد.
قربانی تصریحکرد: در این مجمع جهانی راه (پیارک) علاوه بر دستاوردهای حوزه حمل و نقل و راه ایمن تر، ارزانتر و اقتصادیتر، اهدافی در زمینه هوشمندسازی راه، خودروهای خودران و دیجیتال کردن حمل و نقل جادهای دنبال میشود.
وی گفت: بر مبنای رویکردهای جهانی و تحول فناوری که در زمینه هوشمند سازی راهها و از جمله در ساخت خودروهای هوشمند در جهان در دست اقدام است، بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ هدفگذاریها برای حذف ۹۰ درصد تصادفات و تلفات جادهای انجام شده است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامهداد: بر اساس سیاستگذاریها و اقدامات انجام شده، در یک دهه آینده پارادایمهای مربوط به مدیریت حمل و نقل جادهای، ایمنسازی راهها، کاهش تصادفات و حذف جریان ترافیک با استفاده از هوشمند سازی حمل و نقل جاده ای به طور کامل تغییر مییابند.
قربانی، تحول هوشمند سازی در سیستم حمل و نقل جاده ای را بر ۲دو پایه اساسی یعنی راه هوشمند و خودرو هوشمند مطرح کرد و گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راستای تحقق استراتژی راه هوشمند برنامهریزی کرده و در مسیر تطبیق اقدامات خود با نیازمندیهای هوشمندسازی حمل و نقل جاده ای قرار داده است.