ایرنا - ارومیه - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بهای چغندرقند خریداری شده از کشاورزان ۳۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۷۷ درصد مطالبه چغندرکاران پرداخت شده است.

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از آغاز فصل برداشت چغندرقند تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن محصول از مزارع برداشت شده که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن توسط کارخانه های داخل استان خریداری شده است.

وی اضافه کرد: امسال پیش بینی می‌شود، حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت و به کارخانه های قند استان تحویل شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: کارخانه‌های قند ارومیه و پیرانشهر نیز به ترتیب بیشترین میزان خرید چغندر را از کشاورزان استان در سال جاری داشتند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بر اساس آمار موجود، علاوه بر خرید کارخانجات قند ۳۶ هزار تن چغندرقند بصورت تازه خوری و سایر مصارف در سطح استان مصرف شده است.

شهبازی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اضافه کرد: 6 کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر، مهاباد و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۲۱ هزار تن در راستای خرید و جذب محصول چغندر قند کشاورزان فعال هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط عیار چغندرقند برداشتی ۱۶.۴۲درصد است، افزود: ۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی چغندر در استان محقق شد که ۱۴ هزار هکتار درون حوضه آبریز دریاچه و بقیه در خارج از حوضه بوده است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که سالانه ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت می‌رود از این میزان ۳۰ هزار هکتار به کشت چغندرقند اختصاص می‌یابد.