تهران- ایرنا- سفیر برزیل در ایران گفت: هنر و نمایشگاه‌های هنری برای ما یک ارتباط خنثی است و سیاسی نیست و همین ارتباط‌ها باعث می‌شود که بتوانیم روابط در سایر زمینه‌ها اعم از اجتماعی و فرهنگی را برقرار و تقویت کنیم.

ادواردو گردیلونه که دوماه است به عنوان سفیر جدید برزیل در تهران فعالیت خود را آغاز کرده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: خوشحالم که چنین نمایشگاهی اینجا برقرار شده و می خواهم تبلیغات گسترده‌ای برای عموم انجام دهیم که مخاطبان بیشتری از آن بازدید کنند. چون در این رویداد هنرمندانی از کشورهای مختلف هنر خود را به نمایش گذاشته‌اند و باید این هنرها دیده شوند.

وی با بیان این‌که آثاری از هنرمندان آمریکای لاتین در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور به نمایش گذاشته شده آن را جالب خواند و گفت: حتی زیرالدو که از هنرمندان پایه کاریکاتور هست در این نمایشگاه اثر دارد. وقتی بچه بودم ایشان را می‌شناختم و کاریکاتورهایش را دنبال می‌کنم و می‌بینم که هنرهای خود را به نمایش گذاشته شده و این برایم خیلی جذابیت دارد.

سفیر برزیل در تهران همچنین درباره تاثیر رویدادهای فرهنگی از جمله نمایشگاه‌های کارتون و کاریکاتور در قرابت فرهنگی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین اظهار داشت: این نمایشگاه برای من بسیار جالب بود و هنرمندان بسیار خلاقی در آن آثار خود را به نمایش گذاشتند. این که ما به راحتی می توانیم به اینجا بیاییم و چنین هنرهایی را ببینیم از خوبی‌های ایران است که بتواند به سفرای آمریکای لاتین نشان دهد.

وی گفت: همچنین خوشحالم که بتوانیم از این دست هنرهایی که می‌تواند روابط ما را استحکام ببخشد استقبال کنیم و چنین کارهایی را بیشتر انجام دهیم.

هنر ارتباط سیاسی نیست

سفیر برزیل در تهران در عین حال تصریح کرد: هنر و نمایشگاه‌های هنری برای ما یک ارتباط خنثی است و سیاسی نیست و همین ارتباط‌ها باعث می‌شود که بتوانیم با کشورهای مختلف ارتباط بی‌طرفی داشته باشیم و ارتباطی که نیاز است از هر نظری اعم از اجتماعی و فرهنگی را از طریق نمایشگاه‌ها برقرار کنیم.

وی افزود: امیدوارم این گونه نمایشگاه های هنری برپا شود که بتوانیم از این طریق با فرهنگ و هنر هر دو کشور آشنا شویم و خیلی خوشحالم که توانستم نمایشگاه را با جزئیات و توضیحات ببینم و از تمامی دست اندرکاران تشکر می‌کنم که چنین فضایی را ایجاد کردند که هنرمندان دیده شوند.

نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور هنرمندان مطرح آمریکای لاتین از ۱۱ آبان ماه تا سوم دی ماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

در این نمایشگاه حدود ۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه، برزیل و گواتمالا با موضوع‌های استکبارستیزی، ضدصهیونیست، طوفان الاقصی و فلسطین به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده و شامل آثار هنرمندان مطرحی همچون آرس، آدان ایگلساستولدو، برادی رودریگوئز، رامیرو زاردویاس، لوییس کارلوس فرناندز، مارکوس دسوزا، رائول فرناندو زولتا است.