تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

تهران-ایرنا-  یک مطالعه جدید از دانشگاه آمریکایی براون نشان می‌دهد که جنگ‌افروزی امریکا صرفا به پر شدن جیب پیمانکاران نظامی این کشور کمک کرده، اما دستاورد آن برای سایر ملل جهان و حتی شهروندان آمریکایی چیزی جز کاهش امنیت و افزایش تلفات جانی نبوده است.

به گزارش ایرنا از نشریه اسپوتنیک، استفانی ساول، محقق ارشد پروژه هزینه‌های جنگ این دانشگاه، می‌گوید: "از زمانی که آمریکا به‌اصطلاح "جنگ علیه ترور" را در سال ۲۰۰۱ آغاز کرد بر تعداد گروه‌های شبه‌نظامی جهان نیز افزوده شده و حتی این گروه‌ها از آن زمان به عضوگیری‌ها خود شدت بخشیده اند، بنابراین گستره اقدامات نظامی در سراسر جهان بیشتر و نتایج آن نیز مهلک‌تر شده است. "
این محقق با اشاره به درگیری‌های نظامی در خاورمیانه تاکید کرد: "حضور امریکا در عراق و سوریه به‌نام مبارزه با تروریسم در واقع احتمال درگیری نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی در خارج از کشورشان را افزایش داده است."
طبق تحقیقات ساول، ارتش امریکا در حال حاضر در ۷۸ کشور، یعنی ۴۰ درصد از کشورهای جهان، به‌نحوی حضور نظامی دارد. مطالعه او همچنین نشان می‌دهد که آمریکا در سراسر جهان ۸۰۰ پایگاه نظامی داشته و از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و در نتیجه جنگ‌های مستقیم یا غیرمستقیم تحت رهبری امریکا حداقل ۴.۵ میلیون مرگ رخ داده است.
این گزارش با استناد به مطالعه دیگری نشان داد که آمریکا برخلاف شعارهایش برای ترویج دموکراسی و "آزادی"، از ۷۳ درصد کشورهایی که در سراسر جهان دارای نظام "دیکتاتوری" محسوب می‌شوند، حمایت نظامی می‌کند.
به گفته ساول، هرچند آمریکا در جهت استفاده از ارتش به‌عنوان ابزار اصلی سیاست خارجی بسیار پیشرفت کرده است اما این امر بر امنیت شهروندان آمریکایی‌ در جهان نیافزوده است.
گفتنی است در پی حمایت آمریکا از تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به غزه در ۱۷ اکتبر و افزایش خشم جهان عرب از این رویکرد امریکا و متحدانش، اهداف آمریکایی حدود ۸۲ بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند.
اسپوتنیک در پایان چنین نتیجه‌گیری کرد که جنگ‌طلبی امریکا در سال‌های اخیر به اعتبار جهانی این کشور آسیب جدی وارد کرده است.