سید علی احمدزاده روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راه آهن یاسوج از هیچ به یک واقعیت تبدیل شد.
وی افزود: جزو استان هایی بودیم که در رده راه آهن نبودیم اما به مطالبه ای مبدل شد که آقای رئیس جمهور دستور رسیدگی داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با سرمایه گذارانی از کشور چین وارد مذاکره شده ایم و آنان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند.
احمدزاده ابراز کرد: این راه آهن از یاسوج به دهدشت و گچساران و سپس به راه آهن خوزستان و بوشهر وصل می شود.
وی تاکید کرد: در سالیان قبل تنها سالی یک میلیارد تومان برای آن اعتبار اختصاص می یافت به اندازه ای که پروژه زنده بماند.
سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود .
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و دارای قابلیت های بی نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.
راهآهن اقلید - یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهمترین طرحهای در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهرهبرداری از آن روند توسعه استان شتاب میگیرد.
احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.
بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه اهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.
بر اساس قرارداد اولیه در آن زمان و در دولت گذشته اجرای قطعه اول راه آهن یاسوج - اقلید که به طول ۲۲ کیلومتر است رقمی افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری آن برآورد شده بود.
همچنین پیش بینی شده بود که سالانه حدود چهار میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر با این راه آهن جابه جا شود.