اهواز- ایرنا - رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خوزستان گفت: بیش از یک و نیم میلیون قطعه طیور بومی استان در فاز نهم علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، ایوب پدرام روز دوشنبه بیان کرد: در این طرح، طیور بومی و روستایی در سطح استان از طریق واکسن آشامیدنی علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی جزو بیماری‌های با اهمیت فراوان از نظر اقتصادی و بهداشتی محسوب می‌شود و تلفات ناشی از این بیماری متبعات اقتصادی زیادی را در صنعت طیور ایجاد می‌کند.
پدارم با بیان اینکه نیوکاسل تهدیدی برای امنیت غذایی جامعه محسوب می‌شود گفت: به دلیل اینکه پرندگان بومی و روستایی زمینه درگیری این بیماری را دارند و در انتشار و تکثیر آن به واحدهای صنعتی موثرند بنابراین ضروری است پرندگان مذکور علیه بیماری نیوکاسل ایمن شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی خوزستان به مرغداران توصیه کرد: برای کنترل بیماری نیوکاسل در واحدهای پرورشی طیور، واکسن مناسب سنین توصیه شده را تزریق و اصول امنیت زیستی را رعایت کنند.

بیماری نیوکاسل ناشی از سویه‌های بیماری‌زای متوسط (مزوژن) در جوجه‌های جوان عوارض تنفسی و به دنبال آن یا به طور همزمان عوارض عصبی و نیز مرگ و میر ایجاد می‌کند.

بروز این بیماری در مرغ های تخمگذار با کاهش چشمگیر و ناگهانی تولید تخم مرغ همراه با نشانه‌های خفیف یا بدون نشانه، مرگ و میر کم یا بدون مرگ و میر مشخص می‌شود.