شیراز-ایرنا-با انتشار مطالبی در فضای مجازی پیرامون نگرانی‌ از آسیب عملیات عمرانی توسعه قطار شهری شیراز به بافت تاریخی این شهر رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اعلام کرد که هیچ قسمتی از تونل مترو در زیر بافت‌ تاریخی شیراز نیست و انتقال مسافرین از خطوط یک و چهار به حرم شاهچراغ(ع) با اتوبوس برقی انجام می شود.

به گزارش ایرنا، در پی بالاگرفتن نگرانی ها از توسعه مترو شیراز و آسیب اجرای این طرح به بافت تاریخی این شهر مدیر شهری در این باره پاسخ داد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه تونل مدنظر سازمان قطار شهری در عمق‌های حدود ۱۹ تا ۲۰ متر از تراز آسفالت عبور می‌کند، گفت: هیچ قسمتی از این تونل در زیر بافت‌های مسکونی، تجاری و تاریخی منطقه نیست.

امیر یقطین طی نشستی با حضور کارشناسان فنی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در خصوص احداث تونل اتصال خط یک به چهار ، با بیان اینکه آنکه تونل مدنظر سازمان قطار شهری در عمق‌های حدود ۱۹ تا ۲۰ متر از تراز آسفالت عبور می‌کند، اظهار کرد: هیچ قسمتی از این تونل در زیر بافت‌های مسکونی و تجاری و تاریخی منطقه تاریخی فرهنگی نیست.

وی تصریح کرد: مسیر این تونل، ریلی نیست و انتقال مسافرین از خطوط یک و چهار به حرم حضرت شاهچراغ (ع) به‌وسیله اتوبوس برقی انجام می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: با نظر مساعد کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، مقرر شد تصمیم نهایی در جلسه «کمیته بررسی طرح‌های عمرانی سازمان میراث فرهنگی» در هفته آینده اخذ شود.

یقطین بیان کرد: اتصال خطوط یک و چهار به حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام با نوع تونل سازه بتنی زیرزمینی به روش حفاری دستی (NATM) و طول خط ۲ کیلومتر باهدف امکان دسترسی زائران و شهروندان سومین حرم اهل‌بیت (ع) از طریق شبکه ریلی ایستگاه زندیه در خط ۱ و ایستگاه شاهزاده قاسم(ع) در خط ۴ مترو به حرم‌های مطهر احمد بن موسی الکاظم (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) پیش‌بینی‌شده است.

وی گفت: در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی که ترافیک شدیدی در اطراف حرم مطهر حاکم است و رفت‌وآمد دچار مشکل می‌شود این خط ارتباطی موجب تسهیل در تردد و دسترسی سریع‌تر به بافت تاریخی شده و درنهایت ترافیک این بخش مرکزی کلان‌شهر شیراز را کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه تونل در عمق زیاد و با روش‌های دستی حفاری و اجرا می‌گردد، گفت: طبیعتاً لرزش چه در حین ساخت و چه در حین بهره‌برداری بافت‌های مسکونی – تجاری و میراثی منطقه را تهدید نمی‌کند.