به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی برخورداریپور روز دوشنبه در نشست هماندیشی توسعه صادرات کشاورزی هرمزگان به روسیه افزود: توجه به ذائقه و سلیقه مشتریان خارجی، تداوم تولید، توجه به کیفیت و استانداردهای شناخته شده و قیمت رقابتی، میتواند موفقیت بیشتر استان هرمزگان در صادرات کشاورزی را به همراه داشته باشد.
وی، روسیه، قزاقستان، قطر و کشورهای اوراسیا را بهعنوان مقاصد مهم محصولات کشاورزی و گلخانهای تولید در هرمزگان معرفی و اضافه کرد: بستهبندی مناسب و داشتن زنجیره تولید از مواردی است که صادرکنندگان استان باید به آن توجه کنند.
صادرات سالانه ۱۳۰ هزار تن محصول گلخانهای هرمزگان به خارج از کشور
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: افزایش کشت گلخانهای از ۱۰۰ هکتار به ۹۰۰ هکتار طی چهار سال، نشان دهنده جهتگیری درست و تلاش برای حضور بیشتر استان هرمزگان در بازارهای جهانی است.
مسعود گرگیج ادامه داد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن محصول از گلخانههای هرمزگان صادر میشود که روسیه و قطر مهمترین مشتریان آنها هستند.
به گفته وی، محصول حدود ۵۰ هزار هکتار کشت صیفی و سبزی فضای باز هرمزگان نیز علاوه بر بازارهای داخلی، مشتریان خوبی در عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه دارد.
گرگیج یادآورشد: هرمزگان تنها استانی است که برداشت محصولات گلخانهای خارج از فصل دارد که باید از این موضوع به عنوان یک مزیت صادراتی، به بهترین شکل استفاده شود.
در ادامه این نشست مباحث و مشکلات تخصصی صادرات با حضور کارشناسان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد بررسی قرار گرفت.
استان هرمزگان دارای ۳۱ نوع محصول زراعی در ۷۸ هزار هکتار است که حدود ۴۸ هزار هکتار آن به سبزی و صیفی و ۳۰ هکتار نیز به کشتهای صنعتی، غلات، علوفه و کلزا اختصاص دارد.