همدان- ایرنا- رئیس اتاق اصناف استان همدان گفت: هم اینک در بازار همدان هیچ کمبودی در عرضه گوشت قرمز وجود ندارد و انواع گوشت گرم وارداتی روزانه بین ۲ تا سه تن در استان توزیع می‌شود.

محمد ارغوان روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین گوشت قرمز گرم و توزیع در سطح استان با قیمتی کمتر از قیمت بازار منجر به روند کاهشی قیمت گوشت گوسفندی در بازار شده است.

رئیس اتاق اصناف استان همدان با اشاره به اینکه توزیع گوشت قرمز تولیدی استان نیز ادامه دارد، تصریح کرد: نتیجه این اقدام شایسته ایجاد آرامش در بازار محصولات پروتئینی بود و سپس با تقویت تولید، تامین بازار داخل استان را امنیت خواهد بخشید.

ارغوان بیان کرد: بازرسی و نظارت بر عرضه محصولات پروتئینی در فروشگاه‌های بزرگ نیز نشان می‌دهد برنامه تنظیم بازار استان تا کنون موفق بوده و توانسته نیاز مردم به محصولات پروتئینی را برطرف کند.

وی گفت: بررسی قیمت گوشت قرمز در دیگر نقاط مختلف سطح شهر هم نشان داده عرضه گوشت تنظیم بازاری توانسته آرامش را به بازار این محصولات بازگرداند و موجب کاهش قیمت گوشت قرمز و تامین نیاز مردم شود.

رئیس اتاق اصناف استان همدان گفت: قیمت گوشت در استان همدان نه تنها نسبت به استان‌های دیگر افزایشی نداشته، بلکه مناسب‌تر است و نباید با اظهارنظرهای انتخاباتی، به بازار التهاب وارد کرد.

وی یادآور شد: نظارت بر توزیع گوشت از محل کشتارگاه با حضور دستگاه‌های متولی انجام می‌شود و گروه‌های بازرسی به طور مداوم در حال رصد بازار هستند و با تخلفات گران‌فروشی و کم فروشی و مصادیق بارز تقلب به شدت برخورد می‌شود.

ارغوان تاکید کرد: با پیگیری اتاق اصناف مرکز استان همدان واحد بسته بندی و تولید انواع گوشت گوساله و گوسفند با ظرفیتی افزودن بر ۱۰ تا ۲۰ تن در روز با رویکرد کارآفرینی و با همت کسبه و اصناف راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این واحد تولیدی با استفاده از بروزترین دستگاه‌های بسته بندی و با رعایت استانداردهای لازم علاوه بر عرضه گوشت به صورت بهداشتی، موجب اشتغال زایی و کارآفرینی شده است.

بازرسی‌ و نظارت‌ها بر عرضه کامل و فوری محصولات تنظیم بازاری در همدان ادامه دارد و این موضوع تخلفات عرضه کنندگان را کاهش و رضایت مردم را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار استان برای کمک به تامین و دسترسی آسان مردم به کالاهای اساسی تشکیل شده است، تصریح کرد: تنظیم بازار از کارگروه های مهم و اساسی در سطح کشور و استان است و تصمیمات آن در معیشت و تامین نیازهای اساسی مردم و ارزاق نقش اساسی دارد.

وی اظهار کرد: دسترسی آسان به محصولات و کالاهای اساسی و پرمصرف با نرخ مناسب و مصوب یکی از مطالبات به حق و انتظارات مهم شهروندان به شمار می رود و استاندار همدان نشان داده در این حوزه با عزمی جدی و راسخ همه تلاش خود را برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به کار گرفته است.

رییس اتاق اصناف مرکز استان همدان گفت: با توجه به پیش روبودن شب یلدا با تصمیم گیری‌های مدبرانه اعضای ستاد تنظیم بازار و استاندار، مشکلی در تامین کالای اساسی مرتبط با معیشت مردم نخواهیم داشت و وظیفه اصلی و ذاتی اتاق اصناف مرکز استان نظارت دقیق و بازرسی از واحدهای صنفی است.

وی افزود: در حوزه تنظیم بازار ۲ موضوع تامین کالاهای اساسی و نظارت بر بازار در کنار یکدیگر با جدیت در حال پیگیری است و در برنامه‌های پیش رو از ظرفیت بسیج برای کمک به تنظیم بازار کالاهای اساسی و نظارت در این حوزه استفاده می‌شود.

رییس اتاق اصناف مرکز استان همدان بیان کرد: از نتایج عملکرد ستاد تنظیم بازار استان این است که کالاهای اساسی به میزان کافی تامین شده و باید با تشدید نظارت بر بازار شرایطی ایجاد شود تا مردم بدون مانع و مشکل کالای مورد نیاز را خریداری کنند.

ارغوان افزود: تهیه و توزیع انواع گوشت در بازارچه های محلی و میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت مصوب یکی از اقدامات ارزشمند تنظیم بازار استان است که مزیت های قابل توجهی از جمله جلوگیری از سوءاستفاده دلالان و سودجویان، عرضه مستقیم و با حداقل سود و قیمت مصوب به مصرف کنندگان و ثبات در قیمت نهایی را دربر داشته است.

رئیس اتاق اصناف استات همدان اظهار کرد: در سایر حوزه‌ها از جمله عرضه نان یکی از استان‌های پیشرو هستیم و برنامه ریزی‌های مدون برای ارتقای کیفیت آرد و نان، جلوگیری از توزیع خارج از شبکه آرد، بازرسی های سرزده، ارتقا سطح آموزش نانوایان و همچنین تهیه نان کامل از جمله این اقدامات است.

وی افزود: قیمت گوشت مرغ نیز به دلیل تولید مازادی که در استان وجود دارد و تحقق میزان جوجه ریزی که توسط جهاد کشاورزی استان برنامه ریزی و پیش بینی شده بود، کمتر از استان‌های همجوار است.

ارغوان تصریح کرد: همدان یکی از استان‌هایی است توانسته با نظارت کافی، کنترل قیمت مرغ را از افزایش افسارگسیخته جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی حاکم بر بازار مرغ، کنترل قیمت تمام شده آن نیز نیازمند تامین نهاد دامی مازاد بر نیاز بوده که با مدیریت تنظیم بازار استان به اندازه کافی مرغ در بازار عرضه و در فروشگاه های مختلف سطح شهر توزیع می شود.

رئیس اتاق اصناف استان همدان گفت: روزانه بین ۱۲۰ تا ۲۲۰ تن مرغ گرم در سطح استان همدان تولید می شود که پاسخگوی نیاز استان است و برای حفظ این ثبات، کنترل قیمت مرغ زنده از مرغداری و اصلاح شبکه و زنجیره تامین و توزیع مرغ (از مرغداری تا واحد صنفی) مدیریت و رصد خواهد شد.

ارغوان با بیان اینکه همه تلاش ما بر این است که عوامل مختلف موثر بر قیمت‌ها در بازار را کنترل کنیم، اظهار کرد: عوامل متعددی بر قیمت کالاها در بازار تأثیر می‌گذارند که به مدد تدابیر دولت سیزدهم و مسئولان استان در همدان قیمت کالاها کنترل شده است.

وی افزود: حضور مداوم مسئولان اقتصادی استان در حوزه تامین کالای اساسی و نظارت بر نحوه توزیع و قیمت کالای اساسی، مورد تاکید استاندار همدان است.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی از اظهارنظرهای نسنجیده به ضرر مردم است و بازار را متشنج می‌کند، افزود: وقتی عواملی چون تامین ارز، تهیه خوراک دام و طیور، بازرسی و نظارت، تولید گوشت قرمز و سفید در استان به خوبی مدیریت می‌شود و بازار در چرخه توزیع به خوبی عمل می‌کند، نباید با اظهارنظرهای غیر کارشناسی به مردم آسیب زد و با توجه به اینکه اتاق اصناف به عنوان حلقه ارتباطی بازار و مردم شناخته می‌شود پیشنهاد می‌کنم همه مسوولان و نمایندگان آخرین گزارش‌ها را از اتاق اصناف دریافت کنند.

وی گفت: برابر تصمیم گیری های گرفته شده در ستاد تنظیم بازار استان این اطمینان وجود دارد که در روزهای آتی هیچ کمبودی در رابطه با مرغ و گوشت قرمز و سایر کالاهای اساسی در استان نخواهیم داشت.

رییس اتاق اصناف استان همدان بیان کرد: پیگیری های مجدانه مجموعه اقتصادی استان همدان در تعادل بخشی میزان توزیع کالای اساسی در سطح گسترده با توجه به تقاضای عمومی در حوزه های مختلف تامین کالای اساسی مورد تمجید است.