شیراز – ایرنا – معاون فرهنگی آستان مقدس احمدبن موسی (ع) گفت:  این آستان با همکاری گروه‌های مردمی و استانداری فارس برای تقویت مراسم روضه‌های خانگی ایام فاطمیه مبلغان و مبلفه‌های ویژه کودک و نوجوان به این محفل‌ها اعزام می‌کند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الله طلایی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران با موضوع برنامه‌های حرم مطهر احمدبن موسی(ع) در دهه دوم فاطمیه (س)، افزود: پیش بینی می‌شود یکصد مبلغ به روضه‌ها و ۱۰ مبلغه به محافل خانگی کودک و نوجوان اعزام شوند.

وی ادامه داد: آستان احمدبن موسی (ع) در ماه‌های گذشته برپایی محافل خانگی را تبلیغ کرده و ۱۰۰ پرچم نیز با نشان این حرم مطهر آماده کرده تا به خانواده‌های متقاضی برپایی این مجالس مذهبی تحویل دهد.

طلایی اضافه کرد: در ایام فاطمیه طبقه فوقانی شیستان امام خمینی (ره) حرم مطهر شاهچراغ میزبان نمایشگاه محفل خانگی قرآنی است که به بازدید کنندگان نشان می‌دهد یک روضه و محفل خانگی چطور شکل می‌گیرد و چه برکاتی دارد.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدبن موسی (ع) با بیان اینکه میزهای خدمت حرم مطهر با همکاری گروه مبلغین اهل بیت از دهه کرامت آغاز به کار کرده و شب‌ها و روزهای جمعه و مناسبت‌های مذهبی برپا شده است، گفت: این میزها خدمات مشاوره‌ای دینی، پاسخ به شبهات، مشاوره زوجین و خانواده ها و کودک و نوجوان به عموم زائران ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: این مبلغان در دهه فاطمیه که از شنبه گذشته آغاز شده تا سه‌شنبه هفته آینده در حرم مطهر شاهچراغ (ع) فعالند و در قالب ۱۲ غرفه ویژه معرفی کتاب، فلسطین، مشاوره، سواد رسانه‌ای و ولی فقیه و کودک و نوجوان خدمترسانی می‌کنند.

به گفته طلایی گروهی از این مبلغان نیز قرار است با حضور در خیابان‌های منتهی به شاهچراغ (ع) و فروشگاه‌ها تبلیغ چهره به چهره داشته باشند.

شاهچراغ (ع) خادم فرهنگی افتخاری می‌پذیرد

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدبن موسی (ع) گفت: یک پایگاه اطلاع‌رسانی با نام آستان احمدی راه اندازی شده و برای تولید محتوای فرهنگی خادمان افتخاری پذیرفته می‌شوند.

وی از افرادی که توانایی تولید محتواهای گرافیکی، رسانه‌ای و چند رسانه‌ای را دارند دعوت کرد تا به عنوان خادمان فرهنگی به صورت افتخاری با این استان مطهری همکاری کنند.

میزبانی از سینه زنی بوشهری و شهدای گمنام در فاطمیه شاهچراغ (ع)

طلایی با اشاره به برخی از برنامه‌های ویژه ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا مانند نشست‌های مادرانه و همسرانه و محافل قرآنی و ادعیه ویژه بانوان در رواق دارالذکر و دارالعباده و ویژه کودک و نوجوان در بوستان کودک حرم مطهر، گفت: چهارشنبه چهار بعد از ظهر عصر شعر فاطمی با حضور شاعران استانی برپا می‌شود.

وی افزود: همزمان با نماز مغرب و عشای چهارشنبه نیز مراسم سوگواری ایام فاطمیه، سالروز درگذشت آیت‌الله محی الدین حائری و سردار رستم قاسمی با سخنرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عزاداری سنتی بوشهری‌های ساکن شیراز برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدبن موسی (ع) ادامه داد: شنبه شب همزمان با شب شهادت بانوی ۲عالم مراسم سوگواری و وداع با هشت شهید گمنام با سخنرانی معاون فرهنگی مسجد جمکران و مداح محسن بنی فاطمه در شبستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

طلایی تشییع شهدای گمنام از میدان ارم تا میدان امام حسین، قرائت خطبه فدکیه در ساعت ۱۰ و نیم، عزاداری پس از نماز ظهر و عصر و سوگواری و لاله‌گردانی خدام پس از برپایی نماز مغرب و عشا از برنامههای سالروز شهادت فاطمه زهرا (س) است.

چرایی سوگواری شهادت فاطمه زهرا در ۲ تاریخ متفاوت

وی درباره اختلاف نظر درباره تاریخ شهادت فاطمه زهرا (س) توضبح داد: با توجه به اینکه خط عربی در گذشته بدون نقطه نوشته می‌شده، اختلاف خوانداری واژه‌های تسعین و سبعین سبب این اختلاف نظر شده و برخی معتقدند که دخت نبی اکرم (ص) ۷۵ روز و برخی معتقدند ۹۵ روز پس از پدر بزرگوارشان به شهادت رسیده‌اند.