ارومیه - ایرنا - رییس دانشگاه ارومیه با اشاره به رونمایی از ۲ فناوری جدید دانش بنیان دانشگاه ارومیه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور گفت: استقبال از این فناوری ها قابل توجه بود.

دکتر احمد علیجانپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ هزار و ۸۰ محصول جهت رونمایی به این نمایشگاه ارسال شده بود که پس از بررسی داوران، ۲۱ محصول جهت رونمایی انتخاب شد که ۲ محصول آن از محققان و فناوران آذربایجان‌غربی است.

وی در خصوص این محصولات دانش بنیان اظهار کرد: محصول اول، ویال COD فاضلاب تولید شده توسط شرکت دانش بنیان اروم کیمیا سنجش از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه ارومیه است.


وی ادامه داد: COD فاضلاب یا Chemical Oxygen Demand مقدار اکسیژن خواهی شیمیایی فاضلاب را رصد می کند و در واقع مقدار اکسیژن مورد نیاز برای اکسید شدن مواد شیمیایی موجود در فاضلاب را مورد سنجش قرار می دهد.

رییس دانشگاه ارومیه اضافه کرد: این محصول در پایش فرایندهای تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی بسیار اهمیت دارد.

علیجانپور گفت: محصول دوم، دیجی پات تولید شده توسط شرکت دانش بنیان رایان تصویر کاوش ورنا از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری آذربایجان غربی است.

وی افزود: دیجی پات محصولی است که قادر به دیجیتالی کردن لام‌ها و نمایش آنها بر روی صفحه نمایشگر پاتولوژیست است.

وی اضافه کرد: با دیجی پات، پاتولوژیست قادر است تنها با یک کلیک در هر کجا و هر زمان لام های دیجیتالی بیماران را مشاهده و با استفاده از ابزارهای هوشمند، لام دیجیتال را تجزیه و تحلیل کرده و در صورت نیاز با بقیه همکاران به اشتراک بگذارد.

به گزارش ایرنا، به اعلام دانشگاه ارومیه؛ دکتر چهل امیرانی و دکتر ولی زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه نیز در توسعه این محصول مشارکت داشتند.