به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجتالاسلام محمدجواد حاج علی اکبری امروز، سهشنبه 21 آذر در نخستین کنگره فعالان خواهر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور در تالار وحدت گفت: مسجد، محل اول تربیت مومن تراز است که خداوند جان، مال و امکانات آنها را خریدار میشود و این مومن، مجاهد و برگزیده خداوند میشود. این مومن با این ویژگی ها که شش ویژگی زیرساختها و سه مورد دیگر کنشگری انسان را شامل میشود در دامن خانواده و مادر و در ادامه در مساجد تربیت میشود.
وی ادامه داد: در مسجد تراز، مومن تراز تربیت میشود و خدا در چنین مسجدی به صورت جمعی ستایش میشود و مومن مجاهد در آن تربیت میشود و در مسجد تراز محله و جامعه تراز شکل میگیرد.
حاج علیاکبری گفت: مساله بعدی انواع فعالیتهای اجتماعی است که از طریق مسجد صورت میگیرد و آغوش رحمت الهی در محیط زیست اجتماعی است و مؤمنان با سایر برادران و خواهران خود هویت دارند و انواع فعالیتهای خوب بر محور مسجد در محیط پیرامون آن انجام میشود و در این سازماندهی، امتی بر پایه ولایت را مشاهده میکنید و بیتالله و خانه تراز با هم کاملا هماهنگ می شود.
وی افزود: این نگاه ما به مسجد و بانوی تراز است که هر کدام از بانوان خود را به این نقطه برسانند. خداوند برای جامعه بانوان بر اساس سیره مبنا چهار رسالت در ارتباط با خدا، ساحت تربیت و خانواده، ساحت کنشگری اجتماعی بر مدار مهر و کنشگری سیاسی بر مدار و محور ولایت را تعیین کرده است و لذا نسل مسجد و بانوان و تطبیق این چهار نقش بر یکدیگر شکل میگیرد. مسجد پایگاه ویژهای برای بانوان تراز اسلام است که هم میتواند مسیر الهی را طی کند، در تربیت بچه و خانواده و در مسیر کنشگری اجتماعی و سیاسی گام بردارد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: حامیان اصلی در بین جامعه همیشه بانوان به عنوان سرمایهگذاران اصلی بودند. ما در انقلاب اسلامی امروز که کنار هم هستیم هم به برکت انقلاب مسجد تراز را تجربه کردیم و هم بانوی تراز را شناختیم و به فرموده رهبری الگوی سوم را پیش روی بشریت با امام راحل گذاشتیم که با ایشان بنیانگذاری شد و با رهبر حکیم، پیش رفت و ما این تجربه را داریم.
وی افزود: در گام دوم انقلاب باید قدم های بلند برای رسیدن به مسجد تراز برداریم و آن را برای بانوان بیش از گذشته فراهم کنیم. آیا وضعیت مساجد ما با این رسالت و نسبت با بانوان در شرایط مطلوبی قرار دارند؟ پاسخ هم بله و هم نه است. پاسخ درست این است که برخی مساجد این ویژگی را دارند و بسیاری از آنها این ویژگی را ندارند. در گام دوم انقلاب باید گام های بلند برای رسیدن به مسجد تراز برداریم و آن را برای بانوان بیش از گذشته فراهم کنیم.
این استاد اخلاق با عرض ارادت به بانوان غزه افزود: در این محور عناصر مسجد باید بارگذاری شود که پیشتر سندی بر اساس این اندیشه تدوین شد. بنابراین در ساحت مدیریت، کارگزاری، نیروی انسانی و برنامههای مسجد این نسبت باید رعایت شود و برای تحقق آن با محفوظ بودن دیگران که آنها هم مسوولیت دارند، بر عهده بانوان است.
وی اضافه کرد: به نظر میرسد خود بانوان باید همت و این حق را مطالبه کنند و بانوان باید بخواهند نقش آفرینی جامعه در ساحت مسجد در تمامی عرصه ها اعم از عبادی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی را محقق کنند. دولت در مجموع همین نگاه را دارد و امید است دیگر نهادها مانند سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج برای مسجد تراز دست به دست هم بدهند تا در این مسجد تراز احیای نقش بانوان در گام سوم حرکت کنیم.
اهمیت تربیت در دیدگاه حضرت زهرا(س)
حاج علی اکبری با اشاره به ایام فاطمیه اظهار داشت: حضرت فاطمه به جنبه نورانیت و مخصوصا با نمازش در میان اولیا الله شناخته میشود که بر دیگر ساحتهای حضرت ارجحیت دارد. در پرتو این ویژگی، سه ویژگی دیگر حضرت را داریم که شامل اصالت بیت است و بانوی اول تمرکز خاصش در محور تربیت به صورت خاص و برجسته است.
وی افزود: محور بعدی این که حضرت را در فعالیتهای اجتماعی در مهرورزی و گرهگشایی از مشکلات بندگان خدا میبینیم و ویژگی بعدی حضور ممتاز و منحصر به فرد در تمدن سازی و تاریخ سازی است که حرکت کلان امت است. در این میان محور اصلی عبارت است از ارتباط ویژه با حضرت حق که با نماز و محراب شناخته میشود.
امام جمعه تهران ادامه داد: خداوند جایگاه ویژهای برای بانوان قائل شده و این عنایت خاص برای بانوان حکایت از هوش معنوی است که نسبت به آقایان شش سال جلوتر مخاطب پیامهای الهی قرار دارند و در حوزه مسائل عبادی محل اجماع علماست و این تفاوت قابل توجهی است و ارتباط با فرشتگان استعداد ویژهای است که در طبع بانوان و در شخصیت ویژه بانوان این استعداد جایگاه خاصی دارد.
وی اضافه کرد: از این چهار ساحت استنباطی از بانوی اول و تراز و سیره و سیره علوی یک معنای ولایی استنباط میشود. این ساحتهای کاملا به هم پیوسته در مسجد ، نماز و ارتباط با خدا ارائه روشنی است و حاصل آن یک ارتباط متفاوت بین بانوان و مسجد است. اگر این بانوی تراز است، مسجد مورد تایید اسلام نیز مسجدی است که این چهار ساحت در آن فعال است و مدار آن ارتباط، ذکر و محور آن نماز در جلوه جماعتی آن است.