تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

تهران- ایرنا- کارشناسان در همایش اقتصادی در خصوص لازمه رشد و توسعه نظرات مختلفی داشتند برخی اتصال به زنجیره ارزش جهانی را ضروری دانستند و برخی نظر مخالفی داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همایش اقتصاد ایران در روز دوم خود در نشست تخصصی به مباحث اصلاح ساختارها و رفع ناترازی با حضور کارشناسان پرداخت.

علی دینی ترکمانی، کارشناس اقتصادی گفت: شکی نیست ارزهای چند نرخی می‌تواند موجب رانت شود، اما باید در نظر داشته باشیم حتی اگر ارز تک نرخی هم داشته باشیم؛ چون فسادها شبکه‌ای هستند بازهم فساد تکرار می‌شود.

وی بیان کرد: در مواردی همچون فساد چای دبش، فساد نتیجه عدم شفافیت و اکوسیستم پیچیده و قانون‌هایی است که امکان اجرایی شدن ندارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اهداف رشد اقتصادی هنگامی محقق می‌شود که نظام حکمرانی توسعه‌خواه باشد.

در ادامه نشست فتح اله تاری کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش قانون‌گذاری در ناترازی موثر است، گفت: آسیب‌های نظام قانون‌گذاری می‌توان به پراکندگی قوانین و قوانین جدید، وجود احکام تکراری اشاره کرد و در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی لوایح به طرح تغییر کرده است.

مجاهدی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز در ادامه بیان کرد: اگر اقتصاد بخواهد در مسیر رشد قرار گیرد و توسعه یابد الزام نداریم که متناسب با اندیشه‌هایی که در مسیر توسعه قرار دارند تمرکز کنیم، اینکه چرا نمی‌توانیم رشد و توسعه یابیم الزاماً این‌طور نیست که چون همانند کشورهای توسعه یافته فکر نکردیم و در مسیر قرار نگرفتیم موفق نشدیم.