شهرکرد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح رصد و پایش پرنده فروشی‌های استان با همکاری بین بخشی از روز چهارشنبه خبر داد.

سعید یوسف‌پور روز چهارشنبه در حاشیه اجرای برنامه رصد پرنده فروشی‌های شهر شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح پایش و رصد پرنده فروشی‌های استان برای جلوگیری از فروش غیرمجاز پرنده و حیات‌وحش در مغازه‌های پرنده‌فروشی سطح استان و در راستای اجرای قانون شکار و صید و جلوگیری از خرید و فروش غیرمجاز پرندگان وحشی و نظارت بر وضعیت بهداشتی و کنترل انتقال بیماری بین پرندگان زینتی و اهلی با پرندگان وحشی، با همکاری اداره دامپزشکی، پلیس اماکن و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان انجام شد.

به گفته وی، در این عملیات مشترک وضعیت بهداشتی مغازه‌ها و تغذیه گونه‌های موجود بررسی و تذکرات لازم به متولیان واحدهای ارائه و پرندگان از جمله سهره طلایی، کبک وحشی که به صورت غیرمجاز در مغازه‌ها به فروش می‌رسید، جمع‌آوری شد.

یوسف‌پور افزود: در این پایش بیماری و علائم بیماری پرندگان پایش ودر صورت مشاهده پرندگان صنعتی و تخم‌گذار، این پرنده‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح پایش و رصد مغازه‌های پرنده فروشی با متخلفانی که اقدام به خرید، فروش و نگهداری حیات وحش کنند بر اساس موازین قانونی برخورد می‌شود و پرنده‌های غیرمجاز جمع‌آوری شد، تا پس از اجرای مراحل قانونی رهاسازی شود.

یوسف‌پور با تاکید بر اینکه هرگونه نگهداری و خرید و فروش جانوران وحشی و تخریب طبیعت و محیط زیست به لحاظ قوانین و ضوابط تخلف بوده و قابل پیگیری است، گفت:مردم از خرید پرندگان و حیات وحش اجتناب و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سریع‌ترین زمان به سامانه تلفنی ۱۵۴۰، یا شماره تلفن‌ ۳۲۲۲۳۵۷۲ یا نزدیکترین پاسگاه و اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، هشت منطقه چهارگانه تحت مدیریت شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده شیدا، قیصری، سبزکوه، هلن و تنگ صیاد به مساحت بیش از ۱۹۰ هزار هکتار است، که حدود ۱۲ درصد مساحت استان راتشکیل می‌دهد و سه منطقه شکار ممنوع شامل تالاب گندمان و چغاخور و منطقه شکار ممنوع خداآفرین با مساحت ۵۲ هزارهکتار در این استان قرار دارد،

در استان بیش از ۳۰۱ گونه پرنده، ۴۷ گونه پستاندار شناسایی شده که ۱۶ گونه دارای ارزش حفاظتی وب لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد و ۴۹ گونه خزنده چهارگونه دوزیست شناسایی و ۳۴ گونه ماهی شناسایی شده است.