ساری-ایرنا- عملیات اجرایی مرکز فناوری دارویی به عنوان مجموعه‌ای نیمه صنعتی تولید دارو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در ساری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ در زمان حاضر ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه از محل اعتبارات وزارت بهداشت برای احداث این طرح تخصیص یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران جزو پنج دانشگاه علوم‌پزشکی برتر در حوزه پژوهش و تحقیقات پزشکی به شمار می رود.

یونس پناهی افزود: برای ساخت و راه اندازی مرکز فناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که یکی از طرح های مهم در حوزه پژوهش و تحقیقات به شمار می رود وزارت بهداشت ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

وی ادامه داد:‌برای تحقق این منظور تمامی حمایت‌های لازم در این زمینه جهت پیشبرد اهداف پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این مراسم گفت که یکی از ویژگی‌های افرادی که در رشته دارو سازی فعالیت تحقیقاتی می‌کنند آن است که پژوهش آنها متکی به محصول است و تا محصولی ارائه نشود گویا کاری انجام نشده است.

فرهاد غلامی افزود: مرکز فناوری دارویی که عملیات ساخت آن امروز آغاز شده است یک واحد کوچک تر از یک کارخانه بسیار بزرگ دارو سازی به شمار می رود.

وی ادامه داد: قرار است اولویت‌هایی که محققان دانشکده داروسازی در خصوص تولید دارو دارند در این واحد طراحی و پرورش داده شده و به سمت تولید صنعتی هدایت شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که این محصولات مقرون به صرفه باشد و صرفه اقتصادی داشته و نیاز جامعه را تامین کند در عرصه اقتصادی هم وارد خواهد شد و قطعا به تولید دارو در بخش دانش‌بنیان نیز کمک خواهد کرد.

رییس دانشکده داروسازی ساری نیز با بیان اینکه این پروژه‌ یک واحد فناوری دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است، خاطرنشان کرد: بر اساس ضرورت وجود یک مجموعه‌ای نیمه صنعتی برای تولید دارو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران این واحد به نام فناوری دارویی در مقیاس خیلی کوچک نسبت به کارخانه‌های دارویی ساخته می‌شود و اصول و شاخص‌های یک شرکت داروسازی را برای اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو را دارا خواهد بود.

حسینی مهر افزود: در این مرکز قرار است یک سالن تولید با یک خط تولید داشته باشیم و همچنین تولیدات نیمه صنعتی برخی از مواد اولیه دارویی در این واحد اجرا شود.

وی توضیح داد: مساحت این واحد حدود ۴۰۰ مترمربع است و با استفاده از روش‌های نوین در کمترین مدت ممکن احداث می شودو با توجه به‌ اینکه قسمتی از فنداسیون این ساختمان اجرا شده است امیدواریم با اعتبارات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران این پروژه در حداقل زمان اجرایی شود.