سمنان - ایرنا - ۲۰ نفر با پایان مهلت نام‌نویسی انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان سمنان در سامانه این نهاد صنفی، داوطلب نامزدی شدند و منتظر بررسی صلاحیت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهلت اعلام درخواست نامزدی انتخابات هیات مدیره و بازرسان ۲۰ استان کشور از جمله سمنان چهارشنبه شب در سامانه خانه مطبوعات به پایان رسید و هفت نفر با عنوان خبرنگار، پنج نفر مدیرمسوول، سه نفر نمایندگی روزنامه‌ رسمی و پنج نفر بازرس در انتخابات خانه مطبوعات استان سمنان نام‌نویسی کردند.

بر اساس ماده ۲۲ اساسنامه خانه مطبوعات، احراز شرایط و صلاحیت نامزدها و نظارت بر نحوه برگزاری و مراحل انتخابات به عهده اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها است و مدیران کل ارشاد استان‌ها موظف هستند نتیجه قبولی یا رد صلاحیت نامزدها را با ذکر دلیل به شخص داوطلب اعلام کنند.

طبق اعلام خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور، رسیدگی به اعتراض‌های نامزدهای انتخابات هیات مدیره و بازرسان تا روز یکشنبه بیست و ششم آذر امکان پذیر است و اسامی نهایی نامزدها بیست و هفتم آذر و یک روز قبل از برگزاری انتخابات در سامانه خانه مطبوعات به تفکیک منتشر خواهد شد.

امکان انصراف الکترونیکی از نامزدی در سامانه فراهم شده و داوطلبان می‌توانند از روز ثبت‌نام تا بیست و پنجم آذر انصراف خود از انتخابات و عضویت در هیات‌ مدیره و بازرسی را در سامانه ثبت کنند.

انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان و ۱۹ استان دیگر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ روز سه‌شنبه بیست و هشتم آذر ۱۴۰۲ به صورت الکترونیکی و با دستور انتخاب هیات مدیره برای مدت سه سال و بازرسان برای یک‌سال برگزار می‌شود.

به استناد ماده هشت اساسنامه، مجمع عمومی عادی خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های استان‌ها با حضور نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حداقل نصف بعلاوه یک عضو برگزار می‌شود.

اداره امور خانه مطبوعات طبق اساسنامه به عهده هیات مدیره‌ای مرکب از هفت نفر عضو است که از رسته‌های مختلف و برای مدت سه سال و ۲ نفر بازرس به مدت یکسال با رأی مخفی اعضا انتخاب می‌شوند.

۲ نفر از مدیران مسئول و یا صاحبان امتیاز نشریات چاپی یا الکترونیک، سه نفر از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های استان، یک نفر از مسئولان نمایندگی‌ها و سرپرستی روزنامه‌های سراسری و یک نفر از مسئولان نمایندگی خبرگزاری‌ها یا پایگاه‌های خبری سراسری، هفت عضو هیات مدیره این تشکل را تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون ۱۱۷ خبرنگار در استان سمنان عضو خانه مطبوعات هستند.