یزد - ایرنا - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: یزد در زمینه قصه و قصه‌گویی از استان‌های مهم کشور محسوب می شود و انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی ایران، یک فرصت مناسب برای شکوفایی هرچه بیشتر این مولفه فرهنگی می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرهاد فلاح روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با بیان میزبانی یزد در جشنواره بین المللی قصه‌گویی در روزهای پایانی فصل پاییز افزود: در بین کشورهای مختلف جهان ایران و سوئد پیشتازان قصه گویی در دنیا هستند و با توجه به این ظرفیت در کشور ، اقدامات لازم برای ثبت جهانی قصه گویی ایران در حال انجام است که میزبانی از جشنواره بین المللی قصه گویی نیز با توجه به این هدف در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تفاوت فرهنگ قصه و قصه گویی در ایران با کشور سوئد در این است که در نگاه ایرانی معرفت افزایی و استفاده از داستان گویی به عنوان یک روش تربیتی مورد توجه قرار گرفته است.

فلاح تصریح کرد: در جشنواره بین المللی قصه گویی امسال که به میزبانی یزد برگزار می شود، بخش های ویژه نیز در نظر گرفته شده است که بخش قصه های مرتبط با سردار شهید قاسم سلیمانی با جایزه ویژه یکی از این بخش‌ها است.

وی یادآور شد : در جشنواره امسال بیش از ۱۷ هزار اثر از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه جشنواره واصل شده که یک رکورد بی نظیر در مقایسه با دوره های قبل است .

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در ادامه اظهار داشت: در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی قصه گویی، دبیرخانه دایمی این جشنواره به یزد منتقل می شود.

در پایان جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یزد، حکم استاندار به عنوان رییس جشنواره بین المللی قصه گویی تحویل و پوستر این جشنواره نیز رونمایی شد.

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم» از ۲۷ تا ۳۰ آذرماه به میزبانی شهر یزد در بخش‌های مختلف کلاسیک و مدرن، آیینی سنتی، قصه‌گویی با زبان اشاره، قصه‌های ۹۰ ثانیه و قصه‌گویی بین‌المللی برگزار می‌شود.

چهار بخش جدید با عنوان قصه‌های ویژه سردار سلیمانی، لبخند، کودکان غزه و نیروی انتظامی برای اولین بار در جشنواره اجرا خواهد شد.

براساس آمار دبیرخانه جشنواره در این دوره ۱۷هزار قصه‌گو مشارکت داشتند و داوری بخش بین‌المللی بین کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی، آرژانتین، هند، اسکاتلند، کنیا، انگلیس، مالزی، اگاندا، تانزانیا، لسوتو، لبنان و فرانسه انجام خواهد شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با رویکرد مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار «با قصه لبخند بسازیم» همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.