تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه ما شاهد این هستیم که طرح‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص تردد موتورسیکلت‌ها به هیچ عنوان بازدارنده نیست، گفت: باید در طرح‌های پلیس در زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌ها بازنگری شود.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، مهدی اقراریان روز شنبه اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌ها و ممنوعیت تردد موتورهای آلاینده در محدوده مرکزی، حرکت به سمت برقی‌سازی موتورها با اولویت موتورسیکلت‌های در حال تردد در مرکز شهر، رایگان سازی طرح ترافیک برای موتورها و خودروهای برقی می‌تواند در کاهش آلودگی هوای پایتخت اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در چین شهرهایی بسیار پرجمعیت‌تر از تهران از طریق زنجیره اقدامات مختلف توانستند مشکل آلودگی هوا را برطرف کنند، افزود: یکی از مواردی که در جلسه شورا بارها به آن اشاره کردم استفاده از ظرفیت جلسه سران قواست.

به گفته وی، رییس قوه قضاییه اخیرا اعلام کرده که مسایل و مشکلات شهروندان در جلسه سران قوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت که باید مساله آلودگی هوا را هم در این جلسه مطرح کرد.

خودروهای خدمت شهرداری و شورا برقی شود

رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در طول ۲ سال می‌توان خودروهای برقی را جایگزین خودروهای بنزین‌سوز کرد، یادآور شد: این اقدام به نوعی فرهنگ‌سازی است و به نظر می‌رسد اصلاح رویه‌های اشتباه را باید از خودمان آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: به جای توصیه به دیگران، این پیشنهاد را می‌دهیم که شورا به جای استفاده از وسایل نقلیه بنزینی که عمدتا فرسوده هستند از خودروهای برقی به عنوان خودروهای خدمت استفاده کند.

اقراریان با بیان اینکه باید در تمام این خودروها شعارها و آگهی‌های تبلیغاتی برای رواج برقی‌سازی وسایل نقلیه درج شود، گفت: چه اشکالی دارد خودرویی که شهردار تهران از آن استفاده می‌کند، برقی باشد که حامل پیام‌هایی مبتنی بر فرهنگ‌سازی استفاده از خودروهای برقی شود.

وی ادامه داد: با این وجود متأسفانه تعاملات بین شورا و شهرداری مبتنی بر استقبال از این طرح نیست و امیدواریم در این خصوص تجدیدنظر صورت بگیرد.

رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وضعیت ترافیک تهران در برخی موارد به وضعیت بحرانی تبدیل می‌شود و اعصاب و روان مردم را درگیر می‌کند، افزود: مساله ترافیک در تمام کلانشهرها وجود دارد اما تردد وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بیشترین میزان آلایندگی را ایجاد می‌کند.

وی با اعلام اینکه بنزین مصرفی این وسایل نقلیه باید از لحاظ کیفی مورد ارزیابی مستمر قرار بگیرد، تاکید کرد: ساخت پارکینگ در منطقه مرکزی شهر تهران بر اساس مصوبه دوره پنجم شورا متوقف شده و ما شاهد این هستیم که به شکل نادرستی اقتصاد و توزیع کالا در مرکز متمرکز شده و ضرورت دارد که از این نقطه خارج شود.

ضرورت ساخت پارکینگ‌های مناسب در مرکز شهر

اقراریان ادامه داد: مادامی که توزیع کالا از مرکز منتقل نشود و البته ممکن است هیچگاه این اقدام نشود، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شاهد گره‌های ترافیکی نباشیم که ایجاد پارکینگ مناسب یکی از این تمهیدات محسوب می‌شود؛ بطوریکه مسافت نقطه‌ای که افراد خودروی خود را پارک می‌کنند تا نقطه هدف سفر نباید طولانی باشد.

رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در مرکز شهر فعالیت می‌کنند، افزود: این نهادها می‌توانند با خرید خودروهای برقی و جایگزینی آن با خودروهای بنزینی به کاهش آلودگی هوا در این منطقه کمک کنند.

به گفته وی، شهرداری و شورای شهر تهران از جمله این دستگاه‌ها هستند که پیشنهاد می‌کنیم تیم مدیریت شهری هرچه سریعتر، خودروهای خدمت را از میان خودروهای برقی انتخاب کنند و جایگزینی با وسایل نقلیه بنزینی با سرعت انجام شود.

لزوم تجدید نظر در تعیین هزینه ورود به طرح ترافیک

وی با اشاره به طرح ترافیک تهران، گفت: هزینه ورود به طرح ترافیک برای خودروهای سواری بنزینی باید به گونه‌ای تنظیم شود که سفر به مرکز شهر مقرون به صرفه نباشد و تردد افراد با وسایل حمل و نقل عمومی صورت بگیرد.

اقراریان با تاکید بر اینکه باید در مرکز شهر از اتوبوس‌های برقی و وسایل نقلیه با سوخت پاک استفاده شود، یادآور شد: اگر قرار است اتوبوس‌های برقی وارد کنیم تا در مرکز شهر تهران مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت به یک ناهنجاری تبدیل شده است، اضافه کرد: موتورسیکلت‌ها علاوه بر خطرآفرینی برای خود و برهم ریختن انضباط اجتماعی برای عابران پیاده نیز از طریق ترددهای غیرمجاز در پیاده‌روها و حرکت خلاف جهت، خطرساز می‌شوند.