بندرعباس - ایرنا - رئیس اداره مطالعات و بررسی‌های فنی و امور مهندسانِ مشاور اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به ضرورت توسعه مسیر بندر شهید رجایی، گفت: محور ترانزیتی بندر شهید رجایی اکنون نگران‌کننده‌تر از گذشته است و با توجه به افزایش مبادلات تجاری در دولت سیزدهم، بیم آن می‌رود که در سال‌های پیش رو شاهد بُن‌بست ترافیکی شویم.

حیدر کامرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون آزاد راه بندرعباس سیرجان، اظهار کرد: اطلاعی از زمان تصویب آزاد راه بندرعباس سیرجان نداریم منتهی از اوایل دهه ۱۳۸۰ وزارت راه سابق به دنبال این بود که آزاد راهی برای بندرعباس سیرجان احداث کند.

وی ادامه داد: آن زمان که این آزاد راه به شکل بزرگراه احداث شد، یعنی طرح آزاد راه به صورت بزرگراهی احداث شد اما بخشی از بزرگراه به طول ۴۳ کیلومتر مسیر به با مشخصات آزاد راه طراحی شد.

رئیس اداره مطالعات و بررسی‌های فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان اضافه کرد:‌ این مسافت از میدان سایت ( بعد از میدان بندر شهید باهنر) تا تونل شهید میرزایی را شامل می‌شود که به صورت آزاد راه تعریف شده است و از میدان سایت تا بندر شهید رجایی به مسافت ۱۱ کیلومتر طی سالیان متوالی بهسازی و به چهار خط رفت و چهار خط بازگشت تعریض شد.

کامرانی اشاره کرد:‌ در سال‌های اواخر دهه ۹۰ یعنی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شمسی مطالعات جدیدی با عنوان آزاد راه شهید رجایی انجام شد که از درِ شمالی بندر شهید رجایی آغاز و با گذر از سمت غربی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به سمت شمال کوه‌های فولادی می‌رود و در نهایت به بزرگراه بندرعباس سیرجان متصل می‌شود.

وی توضیح داد:‌ این مسیر منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را دور زده و از پشت پالایشگاه‌ها عبور می‌کند و به پشت کوه‌های فولادی رفته و موازی با این کوه‌ها و از کنار روستاهای گربند، شهرو و چاهو گذر کرده و به سمت روستای تل سیاه می‌رود و در شمال این روستا به آزاد راه بندرعباس سیرجان متصل می‌شود.

۵۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز آزاد راه شهید رجایی است

رئیس اداره مطالعات و بررسی‌های فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: مطالعات مهندسی ارزش آزاد راه شهید رجایی در سال ۱۳۹۹ آغاز و به مدت یک سال ادامه داشت و نتیجه مطالعات نشان داد احداث این آزاد راه برای سال ۱۴۰۲ افزون‌بر ۵۵ هزار میلیارد ریال (پنج هزار و ۵۰ میلیارد تومان)‌ بودجه نیاز دارد.

وی افزود:‌ اما با توجه به محدودیت‌های ریالی بنا شده این مبلغ از بخش سرمایه‌گذاری راه و با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و بخشی هم از وزارت راه تأمین شود.

کامرانی ابراز کرد:‌ درحال حاضر در حال انجام مکاتبه‌های لازم برای احداث ضروری ترین بخش مسیر ترانزیت جاده‌ای کشور هستیم و نشست‌های متعددی در استانداری هرمزگان پیرامون این مسیر برگزار شده و همچنان برگزار می‌شود و مسوولان سخت پیگیر این نیاز بسیار حیاتی در زمینه تجارت و ترانزیت کشور هستند.

اشباع ترافیکی در مسیر بندر شهید رجایی

وی هشدار داد: در صورت احداث نشدن این آزاد راه، قطعاً بخش مهمی از ترانزیت جاده‌ای کشور با اختلال جدی روبرو می‌شود و هم‌اکنون نیز شاهد اشباع ترافیکی در مسیر بندر شهید رجایی هستیم که یکی از دلایل مهم آن هم ترکیب ترافیکی است.

رئیس اداره مطالعات و بررسی‌های فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: اکنون ترافیک ترانزیت کشور با ترافیک وسایل عبوری سبک در یک مسیر قرار دارد و همچنین ترافیک رفت و آمد کارکنان شرکت‌های فعال غرب بندرعباس (به واسطه نبود مسیر جایگزین مانند قطار شهری در پایتخت اقتصادی کشور)‌،‌ شرکت‌ها و صنایعی مانند بندر شهید رجایی، منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس،‌ پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، فولادسازی‌ها،‌ آلومینیوم، ایزوایکو و سایر کارخانه‌ها با استفاده از یک مسیر حمل و نقلی (حمل و نقل جاده‌ای بدون مکمل ریلی) انجام می‌شود.

امنیت وسایل نقلیه سبک خدشه‌دار شده است

وی شرح داد: ترافیک سنگین حمل و نقل کارکنان این شرکت‌ها با ترافیک ترانزیت کشور ترکیب شده از یک مسیر عبور می‌کند که ترافیک فزاینده‌ای ایجاد کرده که هم موجب خدشه دار شدن امنیت وسایل عبوری سبک و هم موجب اختلال در ترانزیک کالای کشور شده است.

کامرانی تصریح کرد:‌ احداث این آزاد راه با توجه به این شرایط ضروری‌ترین و فوری‌ترین اقدام لازم در زمینه ترانزیت جاده‌ای کشور است و باید هر چه سریع‌تر اعتبار لازم تأمین و به سرعت این آزاد راه احداث شود.

وی اضافه کرد: برای سال‌های پیش رو و تا ۱۰ سال آینده هم باید نسبت به تعریض بزرگراه بندرعباس سیرجان اقدام و یک باند عبوری به مسیرهای رفت و برگشت آن اضافه کرد.